04 November 2012

CENTRAL MARKET @CM


Hello! Ini adalah entri sambungan story dari entri pertama Pudu Central (UTC @KL) yang aku post pada 3hb November 2012. Jalan-jalan di pagi Sabtu, sambil merakam foto di sekitar Central Market atau lebih dikenali dengan nama CM sahaja olih orang Kelumpo.

Bagunan CM ne kalau dilihat dari pintu masuk ada tertulis Since 1888. Lama udah bangunan ne terpacak kat sini. Masa tu aku dan kengkawan kat luar sana tu belum lahir lagi. Bangunan ne digunakan sebagai pasar basah macam pasar kat Chow Kit. Dulu-dulu sekitar awal tahun 70'an kalu lalu berhampiran pasar ne, pasti bau busuk akan menyusuk ke dalam lubang hidung. Mana tak busuk! Segala macam ikan, ayam, itek juga termasuk daging babi dijual kat pasar ne. 




Lama gak aku tak menjenguk ke dalam CM ne. Masa mula dibuka pada sekitar tahun 80'an, rajin gak aku datang kat sini. Masa dulu ramai pelukis cari makan kat sini dan sewa pun ketika itu taklah mahal sangat. Bila pihak pengurusan  lama jual CM ne kat orang Singapura, kebanyakan pelukis angkat kaki pasal sewa udah dinaikan. Walau cammana pong, masih ada pelukis lama dan baru menyewa di luar bagunan utama CM ne. Selagi ada peminat senilukis membeli hasil lukisan mereka, selagi tulah mereka boleh bertahan di sini.


Dulu, sekitar tahun 80'an aku ada buat niaga sambilan jual topi, mafler dan headband kat Stadium Merdeka masa musim bola sepak. Olih kerana pada masa tu belum ada football fan club, jadi sesiapa pong boleh  jual. Selalunya bila final bolasepak antara Selangor dan Kedah, aku jual topi dan mafler dari kedua-dua pasukan. Pernah gak aku jual topi untuk peminat bolasepak Kuala Lumpur, Pahang dan Serawak. 


Selepas berakhirnya musim bola sepak, topi dan mafler tu aku hantar kat kedai di Central Market. Tujuannya ialah untuk dijual kepada peminat atau pelancung dari luar Kelumpo. Bila Selangor Fun Club ditubuhkan, aku tidak lagi menjual barangan tersebut. 


Singgah kat kedai menjual biskut! Walaupun takde nama syarikat dan tarikh luput  kat pembungkus biskut tersebut, beli gak! Beli pasal pertama nak rasa dan kedua kerana nak bantu produk orang Melayu. Bila balik umah dan rasa biskut tersebut, punyelah keras macam batu. Mungkin biskut ne dah lama atau yang tukang buatnya tidak cukup pandai. Huhuhu...



Jam tangan aku ketika ini hampir menunjukan kul 1125 pagi.  Kami keluar dari CM menuju Restoran Insaf untuk makan tengahari. Sambil tu sempat gak ambik gambar sekitar lokasi pelukis-pelukis sedang melukis. Pic kat bawah ne (Syed namanya kalu tak silap) adalah salah seorang penyewa asal. Syed ne memang aku kenal sekitar awal tahun 70'an. Dulu Syed ne kojer kat Uda sebagai pelukis bagunan atau teknikal drawing gitu! Berhenti kojer kat Uda pasal tak suka waktu kojer nine to five. Biasalah jiwa orang seni, sensetif  dan pakaian pong ada gaya tersendiri.


Setakat ini sahaja yang dapat aku story! Ikutlah aku kat entri seterusnya iaitu, belum ada tajuk entri lagi! Hehehe...


No comments:

Post a Comment