23 June 2014

WALIMATUL URUS SYAFIQ & SHIMA



Ahad, 22 Jun 2014

I- Jam 1230 tengahari aku dan isteri udah sampai di Keramat Mall dimana akan berlansungnya Majlis Walimatul Urus pasangan Syafiq dan Shima. Sebaik memasuki dewan kami disambut oleh keluarga pengantin iaitu  Fauzi @Ariff bin Tan Sri Ahmad Razali serta isteri dan anak-anak beliau.

Ketika
aku bersama isteri beratur di meja buffet, aku perhatikan baru separuh dewan dipenuhi tetamu. Di sebelah meja buffet ini (main course) aku lihat ada meja dessert yang menyediakan minuman panas, bread pudding, tapai dan kueh-muih. Selepas tu ada meja cendol dan akhir sekali sebuah basikal warna merah yang menyediakan ice cream.

Bercakap
pasal tujuan perkahwinan ini, ia adalah sifat manusia dimana Allah telah menjadikan hubungan perkahwinan sebagai sunnah para rasul untuk melahirkan rasa saling cinta mencintai, saling bekerjasama dan bantu-membantu untuk mendidik keturunan. Melalui perkahwinan juga, manusia akan dapat mengembangkan keturunan dan memenuhi ketenangan jiwa.

Islam
mengajar agar keluarga dan rumah tangga menjadi pelabuhan yang aman serta sedia berbincang dalam semua hal, baik hal gembira mahupun hal kesulitan yang dihadapi. Perkahwinan yang disyariatkan Islam, selain keperluan fizikal, ia juga bertujuan supaya manusia mempunyai keluarga dan keturunan yang sah serta hidup bahagia di dunia dan akhirat.


II-
Aku bersam isteri masih lagi berada di dalam dewan sambil menanti kedatangan Kak Ana, adek Majid, Midah dan Misah sekeluarga. Sebagai halua telinga, dewan dihiburkan dengan alunan bunyi caklempong oleh sekumpulan remaja.

Alunan
bunyi caklempong berhenti. Tetamu diberitahu iaitu waktu solat Zuhur akan masuk sebentar lagi dan surau ada diluar dewan. Tidak lama kemudian rakaman azan berkumandang didalam dewan. Bagi aku, inilah kali pertama majlis Walimatul Urus berjaya di urus menggikut cara Islam dengan memberitahu kepada tetamu tentang masuknya waktu solat fardu Zuhur. [Mj]- Alhamdulillah! Udah ada perubahan dalam menguruskan Majlis Walimatul Urus. Semuga yang lainnya dapat mengikuti aturcara majlis seperti ini.



Diluar
dewan kedengaran paluan kompang. Kelihatan rombongan pengantin sedang berjalan masuk ke dalam dewan dengan di iringi bacaan selawat dan salam keatas junjungan Nabi Muhammad SAW. Pasangan Syafiq dan Shima berhenti di pintu dewan dimana kedua mempelai ini bersalam dan mencium tangan ibu bapa mereka.

Setelah
kedua mempelai duduk diatas pentas pelamin, doa dibacakaan dan diikuti dengan ucapan terima kasih oleh Fauzi dan isteri beliau. Sehingga selesai upacara diatas pentas pelamin, hanya Majid yang udah sampai, yang lainnya masih on the way kata mereka ketika aku terima SMS. 

Jam
1415 petang, barulah adek beradik aku tiba. Aku tinggalkan Malis Walimatul Urus pada jam 1430 petang, ini bermakna aku dan isteri udah berada didalam dewan selama dua jam.
Apapun, kami ucapakan terima kasih kepada Fauzi sekeluarga kerana menjemput kami datang ke Majlis Walimatul Urus Syafiq dan Shima dengan iringan doa restu, semuga rumahtangga kedua mempelai bahagia hingga keakhir hayat. Amin Ya RabilAlamin!





No comments:

Post a Comment