13 July 2013

ALVIN VIVIAN & HARGA AYAM NAIK!



Selamat Berpuasa! Hari ini Ahad bersamaan 5 Ramadan 1434H adalah minggu pertama kita berpuasa. Ramadan datang lagi bersama pelbagai jenis kurma atau tamar kerana menggikut amalan Rasulullah SAW apabila berbuka puasa hendaklah disegerakan dengan memakan tiga biji kurma atau manisan serta segelas air terlebih dahulu.

Semalam! Kisah dua budak Cina makan sup tulang babi (bak kut teh) iaitu Tan Jye Yee atau nama cina celupnya ialah Alvin dan pasangan celupnya Vivian Lee. Mereka berdua mempermainkan kadatangan Ramadan apabila memuat naik gambar sedang menikmati hidangan dengan kapsyen 'Selamat Berbuka Puasa dengan bak kut teh...wangi, enak dan menyelerakan'.

Pada gambar berkenaan, siap diorang tulis 'Izinkan kami memperkenalkan cara kami memupuk semangat 1Malaysia dengan bertukar-tukar makanan antara kaum-kaum Malaysia pada musim perayaan yang mulia ini. Hak untuk menikmati juadah enak tempatan seharusnya merentasi batasan bangsa dan juga agama. Kepada saudara-saudari yang beragama Islam, selamat berbuka puasa dan Salam Aidilfitri!'.

Seperti Yang Dilaporkan, kedua budak Cina tu turut meletakan logo halal pada gambar berkenaan. Sikap kurang ajar budak berdua ne juga pernah mencemarkan maruah negara Singapura dengan memuat naik gambar dan video lucah diblog untuk mencari publisiti murahan. Mereka juga pernah memuat naik video daripada salah sebuah portal berita yang menunjukan operasi oleh pihak berkuasa ketika menahan sekumpulan remaja Islam terlibat dengan parti buih. Pada video berkenaan, ditulis keterangan 'Susahnya jadi Melayu'. 

Moral! Kejadian menghina umat Islam seperti susahnya jadi Melayu dan makan sup tulang babi itu halal adalah kesilapan dan kelemahan umat Islam itu sendiri. Umat Islam terutama orang Melayu suka sangat makan kat restoran, cafe, kopitiam malah kedai kopi Cina yang terang-terang menjual arak pong orang Melayu masuk gak.

Sebagi Contoh, cuba perhatikan iklan nasi ayam di talibesen (TV). Restoran nasi ayam tersebut kepunyaan kaum Cina dan iklannya menggunakan keluarga orang Melayu. Walaupong mungkin restoran tersebut ada logo halal tetapi halalkah masakan diorang. Yang pasti pembekal ayam dari kaum dia, tukang masak pun kaum dia. Berus untuk menyapu minyak kat kulit ayam tu pong kita takleh percaya!


Contoh Kedua! Dolu sekitar tahun 80'an, aku berkawan (kira kawan rapatlah!) dengan member yang suka minum kopi di kedai kopi Cina berhampiran jambatan sekitar Pasar Budaya. Setiap kali nak pekene kopi pasti kawan aku ajak aku minum kopi kat kedai tu. Walaupong aku kurang setuju sebab masih terdapat banyak pilihan (kedai mamak) kene gah ikut pasal nak jaga hati kawan.

Satu Hari! Kami berdua masuk kedai kopi Cina tersebut yang ketika itu penuh sesak dengan pelanggan Cina sedang menikmati makan tengahari. Kami pesan kopi dan tengak syok berbual tiba-tiba terdengar pelanggan Cina memesan pork chop. "Sial! Ada jual babi pangganglah kat sini", kata kawan aku sambil bangun, terus bayar harga kopi dan beredar dengan hati panas. Selepas tu kawan aku tadi tak pernah minum kopi kat kedai kopi Cina.

Contoh Ketiga! Dolu aku pernah bekerja disebuah hotel taraf tiga bintang. Oleh kerana harga jamuan dikira berbaloi dan masuk akal maka banyaklah permintaan seminar dari Jabatan Kerajaan untuk berseminar sambil makan dihotel tersebut.

Bisalah! Kebanyakan kakitangan kerajaan terdiri orang Melayu yang beragama Islam. Orang Melayu pulak sikapnya suka kepada yang banyak, sedap dan murah-maka ramailah orang Melayu datang makan minum termasuk  berbuka di Buffet Ramadan. Ketika itu ketua tukang masak dan tukang-tukang masaknya orang Melayu, ada gak dua tiga orang tukang masak dari kaum Cina.

Buffet! Ketika jamuan buffet seminar atau buffet Ramadan pasti ada bermacam hidangan termasuk kueh-muih. Yang tak bagusnya tu, kuih-muih (nyonya) yang dihidangkan oleh pihak hotel tersebut dibekalkan oleh kaum Cina. Pihak hotel tidak berminat nak ambik bekalan  kuih orang Melayu sebab hotel tersebut adalah milik kaum Cina. Motto bagi mereka orang Cina mudah sahaja iaitu Cina tolong Cina. So! Orang Melayu yang selalu berseminar atau berbuffet Ramadan di hotel pasti termakan gak kuih nyonya yang dibuat oleh orang Cina.

Harga Ayam Naik! Setiap kali menjelang perayaan harga ayam pasti melebihi harga siling yang ditetapkan iaitu RM6.80 sekilogram. Ada peniaga di beberapa negeri berdegil menaikkan harga ayam yang disifatkan tidak masuk akal sehingga RM09.50 sekilogram.


Ladang-ladang ternakan ayam kebanyakan milik orang Cina, kebetulan pulak sebelum ne Malaysia menghentikan import bahagian ayam dari negara China kerana penyakit selesema burung atau H9n7. Bila penternak ayam di Malaysia berpakat untuk menaikkan harga, ini boleh membantu rakan mereka di negara China mengesport semula ayam-ayam ke Malaysia. Siapa lagi Bro! Kalau bukan orang Cina Malaysia yang sanggup tolong penternak ayam di negara China.

Walaupong kita ada Kementerian yang boleh memantau harga ayam dibawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan, harga ayam tetap naik Bro, sebab ini adalah sebahagian permainan pihak industri ayam. Kita sebagai pengguna, kalau rasa ayam tu mahal janganlah beli. Takkan tak beli ayam dapur kita tak berasap! Mj - Selamat Berbuka! 


 





No comments:

Post a Comment