26 February 2017

KAYUH ke MEMPATIH [2]


Tanah Kebun.

Petang Sabtu itu kami sepakat kayuh arah ke Mempateh melalui Wak Nasar Trail, serta dua buah kampung iaitu Kg Teris dan Kg Paya Laman. Sebaik melepasi simpang masuk ke Kg Lubuk Kawah, gear basikal jenama Exitway yang dikayuh oleh si Zaman menghadapi sedikit masalah. Kami berhenti. Zaman membelek gear, godek-godek sikit, sayangnya cover gear tetap bergesel dengan rantai. Aha! Setakat itu sahajalah kemampuan si Zaman.

Zaman mula gelabah. Apapun aku tiup sikit semangat pada Zaman. Aku cadangkan, kayuh dulu pelan-pelan, nanti bila sampai di Mempateh, singgah dibengkel motosiakal, manalah tahu kalau-kalau si makanik boleh tolong betulkan gear basikal. Si Zaman hairan, kenapa pulak tak pergi ke kedai atau bengkel basikal, soalnya. Hehehe! Aku senyum sambil bagitahu iaitu di Mempateh atau di pekan Lancang tidak ada kedai atau bengkel basikal. Di sini, walaupun sebahagian warganya bekerja sebagai petani dan peladang tetapi hampir semua mereka memiliki kenderaan seperti kereta dan motosikal. WoW! Si Zaman hairan buat kali keduanya.



Aku dan Zaman meneruskan kayuhan dilaluan yang sama ketika aku kayuh bersama Amat Besut, seperti mana yang pernah aku story pada entri 'Kayuh Petang ke Mempatih'[1] bertarikh 27|4|2015. Jalan berturap tar yang kami lalui menuju ke Mempateh masih lagi dalam keadaan baik. Maksud aku, tidak terdapat lansung lobang atau tar yang udah rosak seperti jalan masuk ke Tanah Kebun.
 

Aku kayuh tidaklah laju mana pun. Begitu juga si Zaman. Kayuh pelan-pelan. Biar lambat asalkan selamat. Tidak lama berkayuh, kami pun sampai di Mempateh[2] dan terus mahu menuju bengkel motosikal di seberang jalan sana. Alamak! Tutup pulak bengkel motosikal. Lalu kami menyandarkan basikal disalah sebuah kedai yang pintunya bertutup rapat. Si Zaman sekali lagi godek-godek gear basikal. Kali ini diambilnya dua ketul batu yang bertaburan ditepi longkang, diletaknya salah satu batu tersebut dicelah antara cover gear dan gear. Aku pula memusing pedal dengan tangan. Gear berpusing tanpa bergesel. Yes! Boleh kayuh seperti biasa, ujar si Zaman dengan wajah ceria.




Kami duduk berehat di kakilima sebuah kedai makan yang pintunya separuh tertutup. Sambil minum sambil memerhatikan kenderaan yang lalu-lalang di jalan besar. Jika hendak di ceritakan tentang Mempateh, beginilah lebih kurang. Di sini, hanya ada enam buah rumah kedai, tiga buah gerai makan, sebuah gerai menjual produk herba, sebuah bengkel motosikal, sebuah bengkel kereta [terlindung sedikit], sebuah masjid [masjid Saidina Abu Bakar As Siddiq] dan nun diseberang jalan kelihatan sebuah balai polis, berhampiranya pula sebuah sekolah rendah. Petang Sabtu gini, sepatutnya semua kedai dibuka tetapi taktau pulok, kenapa hanya dua buah kedai runcit sahaja yang beroperasi. Pelik rasanya!


 

Usai berehat selama 15 minit, aku ajak si Zaman kayuh ke tepi jembatan sungai Semantan [kalu tak silap aku], berhampiran sebuah homestay. Ketika kami sampai di pinggir sungai itu beberapa remaja sedang melepak duduk diatas motosikal cupcai sambil jari-jemari mereka menguis screen hanpon. Sesekali mereka tesenyum. Ada kalanya ketawa berdekah-dekah. Begilah gelagat remaja zaman ini ketika menghabiskan waktu-waktu lapang mereka.




Petang itu, cuaca nampak redup. Aku dan Zaman gerak meninggalkan Mempateh. Kayuh menyusuri jalan yang sama melalui Kg Paya Laman dan berehat sekejap kerana kepenatan di tepi bukit yang kami gelar Bukit Simpang Wak Nasar[3]. Bukit ini dikira tinggi gak. Aku dan Zaman tidak dapat meneruskan kayuhan, terpaksa tolak dengan nafas tercungap-cungap. Take five sambil meneguk air yang kami bawa.

Nota Lutut :
[1]'Kayuh Petang ke Mempateh' : Entri pada 27/4/15 adalah kisah aku pertama kali berkayuh ke Mempateh yang jaraknya dari Tanah Kebun ialah 20 kilometer pergi-balik. [2]Mempateh : Untuk mengetahui makna Mempateh sila selak entri pada 27/4/2015.[3]Bukit Simpang Wak Nasar : Aku namakan kerana bukit tersebut berada di simpang tiga. Dari TKPM, beluk kiri pergi Mempateh dan beluk kanan menghala ke Jergoh. Di simpang itulah letaknya gerai kopi Wak Nasar yang menunya hanya menjual Nasi Lemak dan Bakso!


 



No comments:

Post a Comment