31 May 2015

MAJLIS DOA SELAMAT


I- Suboh Ahad.
Usai solat, aku dan Mawa gerak menuju Karak Highway dan bercadang untuk bersarapan di Kampong  Mempateh nanti. Sebaik melepasi tol Karak, keadaan jalan dan sekitarnya diselubungi kabus. Sejuk. Kabus itu makin berkurangan ketika kami menghampiri simpang masuk ke tol Lancang.

Kami tiba di Mempateh lebih kurang pukul 0730 pagi. Aku perhatikan hanya ada dua buah gerai yang berjualan. Kedua-dua gerai tersebut udah kehabisan nasi lemak bungkus. Jadinya, kami tinggalkan Mempateh dan meneruskan perjalanan ke pekan Lancang. Kami berhenti disebuah gerai tepi jalan. Cantiklah! Kat gerai ne ada jual nasi lemak berlauk dan nasi dagang.

Sambil sarapan aku cuba hubungi adek Ali, kalau-kalau diaorang yang tinggal di kebun mahukan sarapan nasi lemak bungkus. Ya, ada lapan orang yang tido kat kebun ujar adek Ali. Mereka itu termasuklah Kamal sekeluarga, Azahan, adek Ali, Amat, Uwan dan adek Majid. Jadinya, aku belikan nasi lemak berlaukan telur mata kerbau sebanyak sepuloh bungkus.




Di Tanah Kebun.
Kabus sudah menghilang. Kami memasukki pondok yang ketika itu aku lihat isteri Kamal sedang menyapu lantai dan adek Majid pula menekan punat racun serangga aerosol jenama Shieldtox. Hari ini segala-galanya mahu dibersihkan kerana tengahari nanti akan berlansung solat zohur berjemaah dan majlis doa selamat. Majlis nantinya akan di imamkan oleh Ustaz Sabaruddin Othman serta pelajar-pelajar dari Madrasah Darul Ulum, Kg Paya Siput, Lancang. [Sila sekodeng entri bertarikh 19/Jan/2014 - Deerland Park, untuk mengetahui tentang Madrasah Darul Ulum].

Pukul 0930 pagi.
Kak Timah, abang Ali serta Salim sekeluarga tiba dipondok. Di ikuti pula adek Misah, Mail serta keluarga abang Hj Omar. Lepastu keluarga Gg tiga beranak termasuk Sahsa, di ikuti Nani dan anak pompuanya. Pukul 1130 - aku, Uwan dan Amat diminta datang ke Kg Paya Siput untuk menggambil makanan yang ditempah tempoh hari.

Makanan yang ditempah ialah nasi putih untuk 70 orang, ikan patin masak tempoyak, ayam masak merah, sayur campur, ulam raja & sambal belacan, buah tembikai dan air oren. Masa aku tiba di pondok, aku lihat udah sampai adek Midah, Zali, Kak Ana, Ijat Sg Buloh serta Addy bersama isterinya. Kelihatan juga rakan-rakan adek Majid dari SMKGS serta Awai dan E'nam.




Aku
sedang menyusun makanan di meja buffet ketika Ustaz dan pelajarnya tiba di pondok Tanah Kebun. Kedatangan Utaz disambut oleh adek Majid, Hj Omar dan adek Mail dengan mesra. Kemudian datang lagi pelajar-pelajar yang menaiki van serta truck Hilux yang dipandu si Uwan.

Pondok kayu berkonsepkan wakaf ini udah dipenuhi tetamu. Acara, pertama sekali ialah menentukan arah kiblat yang tepat oleh Ustaz Sabaruddin Othman yang arif dalam ilmu falak. Kemudian solat zuhor berjemaah, solat hajat. Seterusnya doa selamat yang dibacakan oleh salah seorang pelajar dari Madrasah Darul Ulum.


Alhamdulliah!
Udah selesai doa selamat. Kini tetamu diminta ke meja buffet untuk menikmati makan tengah hari. Selain menu catering yang aku sebutkan tadi, ada gak adek-adek pompuan aku bawak meehoon goreng, pulut kuning, kerabu mangga, tapai pulut, agar-agar kelapa, kuih-muih serta pecal yang disediakan oleh rakan-rakan Majid. Yang terakhir tentunya pencuci mulut dari ulas-ulas buah nangka madu yang manis gitu.

II- Kini, tiba pula giliran ahli keluarga serta rakan taulan mahu menjamu selera. Riuh rendah. Bunyi riuh itu seakan-akan ada sekawan labah-labah sedang terbang melintasi pondok wakaf gamaknya. Waktu seperti ini, tidak siapa pun ambil peduli akan isu etnik Rohi [Rohingya] atau bahang panas luar biasa yang sedang melanda planet bumi.

Kalau ikutkan kata pakarlah, bulan June nanti musim panas melampau itu mungkin akan berakhir. Jadinya, tidak ada lagi kaum yang bernama manusia terkena strok haba. Tetapi, bila aku menatap berita dikaca tv dan sesekali membaca Kosmo! lain pulak ceritanya.


Ceritanya!
Ramai orang diluar sana terutama di India sedang berhadapan cuaca panas yang sangat luar biasa. Ikut pandangan dan pendapat saintis Australia, kononnya beliau meramalkan fenomena El Nino pada sekala besar kali ini akan bermula dilautan Pasifik beriklim tropika.

Ujar beliau lagi, fenomena cuaca melampau itu sudah dijangka pada tahun lalu apabila suhu ekstrem menjadikan tahun 2014 adalah tahun paling panas sejak lebih seabad lalu. Fenomena terakhir El Nino lima tahun lalu itu, menyebabkan hujan lebat di Asia Tenggara, kemarau diselatan Australia, Filipina dan Ecudor serta ribut salji di Amerika Syarikat selain gelombang panas melanda beberapa buah negara lagi.

Jangkaan saintis, El Nino mungkin bermula dari September depan sekali gus mendatangkan impak global. Ini akan menyebabkan keadaan lebih kering di Indonesia, Papua New Guinea dan sebahagian rantau Asia Tenggara. - Itu kata peramal Bai!

Itu
kata peramal!
Boleh caya ker dengan peramal atau istilah kuno di panggil Ahlil Nujum Pak Belalang. Jangan percaya Bai. Tetapi jika pakar tersebut memang seorang saintis yang memberikan pandangan melalui ilmu yang dipelajarinya, kira bolehlah dipercayai. Janganlah hanya sekadar meralam. Yalah! Macam ramalan nombor ekor. Walaupun hanya ramalan [bukan kenyataan] tetapi ramai gak kaum berebut-rebut, berpusu-pusu membeli nombor. Yang membeli nombor, kehidupanya camtu juga, sebaliknya yang menternak nombor jadi kaya raya! - Wallahuaklam!




21 May 2015

KhAbAr DaRi TaNaH KeBuN



Bulan May!

Dijangka akan menamatkan fenomena Ekuinoks yang berterusan sebelum ini di mana bahang panas luar biasa itu telah mengakibatkan ramai kaum beratur kat klinik kerana mengidap strok haba[1]. Waktu tu, kalau tinggal di kebun segala-galanya menjadi sukar lagi-lagi kalau sumber air paip dicatu.

Panas. Air pulak kene catu[2]. Teramat sangat menduga kesabaran kami. Benih pokok nangka, pisang tanduk dan sedikit benih pokok petai mesti disiram setiap pagi dan petang. Kalau tidak, tentunya benih-benih tersebut terbantut kesuburannya atau ayat lain, kering layu dan terus kaku. Siram tetap siram!


I- Pagi Sabtu
[9/5/2015]
Decit-decit bunyi unggas dan seranga ketika ini bersahutan. Kelihatan kabus dipuncak bukit. Gigil kedinginan. Aku, adek Ali dan Amat sedang bersarapan ketika dua orang tukang rumah [Epol dan Man] memasuki kawasan kebun dengan menunggang motosikal.

Pagi udah melintas angka sebelas. Adek Majid dan anak buah aku siUwan sampai, di ikuti siAwai dan isteri. Tengahari, aku ajak Uwan beli lauk di pekan Lancang tetapi anak buah aku cadangkan beli lauk di gerai berhampiran pintu masuk Madrasah Darul Ulum, Kg.Paya Siput. Kat situ lauk-lauknya sedap ujar si Uwan.

Sayangnya, ketika kami sampai di Kg Paya Siput, pintu gerai tersebut tertutup rapat. Pasti ada hal. Selalunya, jika ada kenduri- kendara gerai ini akan di tutup kerana tuntutan fardu kifayah[3]. Kami teruskan perjalan menuju arah ke Temerloh - manalah tau kalau-kalau ada gerai atau restoran yang menjual lauk-pauk!

Selepas
melintasi papan tanda Kg Kepong, kami berhenti disebuah kedai makan. Sambil memilih lauk-pauk untuk dibungkus, aku dan Uwan memesan Teh O Iced Limau. Usai membayar harga makan-minum, kami gerak ke Mempateh untuk membeli santan, gula melaka dan ketulan iced. Khabarnya, adek aku Majid nak masak pengat nangka. Canteklah tu kan!

II- Ahad
[10/5/2015]
Pagi ne dua tukang rumah di minta bercuti kerana nantinya ada perjumpaan rakan lama adek Majid. Mereka-mereka yang nak masuk kebun nanti, adalah bekas pelajar Sekolah Menengah Gombak Setia. Kira otai SMKGSlah! Lebih kurang pukul 1000 pagi, kelihatan lapan buah kereta memasuki kawasan tanah kebun dan terus menuju pondok 'wakaf' yang baru siap 80% gitu!

Di Pondok. Kedengaran riuh redah. Masing-masing bercerita tentang zaman silam. Jika jarum jam boleh diputar kebelakang, rasanya mereka-mereka ini ingin saja kembali ke zaman persekolahan. Tetapi perkara itu tentulah mustahil kerana ada di antara mereka udah memegang status datuk dan nenek. Pulaktu, saiz tubuh badan pong udah berubah. Dolu lain sekarang lain. Ah! Janganlah cerita pasal dolu-dolu. Kalau masa dolu, nenek aku pong masatu tengah begetah[4] kata si Deris. Hampir semua tetamu  ketawa berdekah-dekah kecuali anak kecil dan anak-anak dara mereka yang tidak faham istilah begetah!

Pukul
1130 pagi. Sinar matahari telah mencuri masuk melalui tingkap-tingkap yang terbuka disebelah kanan pondok. Sambil berbual sambil menikmati menu yang terhidang diatas tikar. Mereka duduk bersila - santai. Ada diantara tetamu yang datang membawa air tebu, nasi lemak, pulut kuning, sandwich, karipap, buah durian dan tembikai. Aku lihat ada gah air sirap, teh tarik dan beberapa kotak mineral water.



Ketika
sinar matahari menegak diatas kepala dan bahang panasnya terapong di udara, masa tulah  Majid mempelawa mereka melawat kebun nangka dan menjala ikan di tasik buatan. Si Lelaki, masing-masing mahu memakai topi dan yang pompuan atau anak dara mereka mungkin menyapu sunblock. Ada antara mereka yang memilih untuk menaiki Kia, trak Hilux, menunggang motorcros dan ATV.

Aku tak ikut dalam atur cara mereka. Ketika mereka berada di kebun nangka, aku dan adek Ali dengan izin mereka, ambik kesempatan membedal[5] dua biji durian yang mereka tinggalkan di dalam pondok. Lepas tu kami berdua rasa pulak air tebu yang mereka bawa dari Kg Cangkat, Gombak. Memang edap sangatlah buah durian tu. Mungkin buah durian dari dusun kat Kg Cangkat agaknya!


Sebelum
waktu Zohur, mereka balik semula ke pondok wakaf. Aku lihat wajah mereka kemerah-merahan, terutama anak-anak mereka kerana menahan panahan dari sinar matahari. Sebaik memasukki pondok ada di antara mereka terus meminta air tebu. Air tebu terlalu manis jadi mereka menegok[6] pulak drinking water. Dahaga sangat kata mereka!

Acara seterusnya ialah mengopek isi buah nangka madu. Diluar pondok pulak, kelihatan seorang tetamu sedang membelah kelapa muda untuk dijadikan minuman 'iced blended' dimana air dan isi kelapa tersebut akan dikisar bersama aiskrem vanila . Wow! Cuaca panas camne, minum iced blended kelapa + aiskrem, memang bestlah!

Sekarang entah kul berapa aku pun takta
u. Yang pasti aku lihat tetamu mula berkemas. Sebahagian dari mereka hendak singgah solat Zohur kat Masjid Saidina Abu Bakar di-Mempatih. Yang lainnya mungkin singgah solat di surau hentian rehat. Majid pulak memberikan sebiji nenas madu setiap seorang sebagai ole-ole dari tanah kebun. Mereka bersalaman dan berjanji akan bertandang semula ke tanah kebun selepas Hari Raya Puasa nanti. Dengan izin Allah jua!



III- Rabu
[20/5/2015]


Alhamdulillah! Pagi ne ketika saja-saja membuka paip, air udah ada. Aku pulak tak ada moode nak buat sarapan pagi, jadi aku suruh adek Ali dan Amat beli nasi lemak bungkus di Kg Jergoh. Sementara menunggu nasi lemak, aku mengisi sedikit minyak petrol dan minyak tuti ke-dalam tangki mesin rumput. Pada masa yang sama, aku lihat trak Hilux yang dipandu Uwan keluar dari kebun. Katanya nak pergi kedai hardwere. Beli kayu!

Pukul duabelas. Bahang panas terus mengapong di udara. Sesekali ada angin bertiup yang tiupannya juga membawa bersama saki-baki wap kering dari bukit disebelah barat yang gondol. Aku lihat si Amat berleging[7], hanya memakai boxer sedang terbaring melayan mata. Cuba tidur-tidur ayam diruang pintu hadapan kabin dengan ditemani sebuah kipas yang ligat berpusing.

Dari jauh kedengaran bunyi enjin dari sebuah kereta. Asap kering berwarna putih berterbangan ke-udara apabila kereta itu menghampiri pintu masuk ke Tanah Kebun. Kereta berhenti. Dari perut kereta keluar Majid dan Azahan. Khabarnya, si Azahan hendak bermalam dua tiga hari. Mahu berehat sakan setelah selesai pembedahan jantug tempuh hari.


Uwan
tiba di kebun. Uwan ajak aku ke Kg Paya Siput bertemu Ustaz Sabaruddin Othman di Madrasah Darul Ulum. Aku pulak ajak Azahan ikut sekali jalan-jalan. Azahan setuju. Trak Hilux yang dipantu Uwan meluncur laju meninggalkan kawasan tanah kebun menuju Kg Paya Siput. Sebelum memasukki kawasan Madrasah, trak berhenti dekat gerai. Kami singgah makan tengahari disitu. Sambil makan si Uwan beritahu pada tuan kedai [pompuan], hajat hati hendak berjumpa Ustaz.

Dari maklumat yang diterima, Ustaz udah keluar. Jadinya urusan kami seterusnya ialah, membeli lauk-pauk [macamlah banyak sangat!] kemudian singgah di hardwere pekan Lancang kerana hendak membeli baldi mop sebungkus dua ketulan iced.

Malam. Awan pekat  merangkak perlahan. Sangat perlahan. Belum sempat bulan dan bintang bertugas malam, tiba pulak guruh dan kilat minjilat bumi. Langit merajuk lalu menurunkan titis-titis hujan. Usai makan malam yang ringkas iaitu nasi goreng jantung pisang, aku mula mencari bantal. Sambil telinga aku mendengar lagu 'Kalau Aku Kaya'[Altimet] dari peti suara muzik Lenovo. Lalu aku terlena [ter-tidak sengaja]. Z-Z-Z-zzz!


LANGIT TIDAK SELALU CERAH!