10 July 2017

Pekan Sari | Lurah Semantan | Temerloh



  •             [1] Pekan Sari
    Pada pagi Ahad kami sepakat untuk menjual nanas di pekan sari. Ketika trak pick-up memasuki kawasan sekitar pintu masuk pekan sari, orang ramai sudah mula membanjiri kawasan tersebut. Kami tercangak-cangak[1] memerhati jika ada petak pakir yang masih kosong. Sambil retina aku memandang keliling, cuping telinga aku pulak menangkap jerit-pekik si peniaga yang sedang menawarkan barang jualan mereka.

    Aha! Nampaknya tiada pakir yang kosong. Kami menunggu dengan sabar - terpaksa double parking! Tidak lama mana pun, seorang lelaki separuh umur, menjinjing dua beg pelastik warna merah, masuk ke-dalam perut kereta. Memberi isyarat hendak berundur dan kereta itu terus keluar. Trak pick-up di-bahagian belakangnya dipenuhi buah nanas, pantas masuk ke dalam petak pakir. Aku menghela nafas lega.

    Mentari July mula menyinari kawasan sekitar pekan sari yang lokasinya tidak jauh dari stesen minyak, medan selera dan terminal bas lama Lurah Semantan[2]. Sementara si Ammar bersiap sedia menyusun barang jualan, aku pula gerak ke kedai Seven E' membeli senaskah akhbar. Langkah seterusnya menuju medan selera. Niat dihati hendak pekena teh tarik dan ruti canai. Sayangnya, ketika itu tiada meja dan kerusi yang kosong. Aku gerak ke gerai berhampiran, bersarapan nasi lemak-telur mata kerbau dan secawan teh O'. - Titik!



              [2] Lurah Semantan
Setelah aku story sikit pasal pekan sari aku pun sambung menaip dan tercari-cari disebalik nama Lurah dan Semantan. Jika berguru dengan 'Wikipedia Indonesia' maksud Lurah ialah seorang pemimpin yang bertugas sebagai kepala desa. Di Jawa, secara historisnya pemimpin dari sebuah desa itu dikenali sebagai Pak Lurah. Barangkali anda pernah nonton filem Si Pitung[3] [filem aksi Indonesia] yang dilakonkan oleh Diky Zulkarnain. Dalam filem itu terdapat juga watak Pak Lurah yang  berpakian cara orang Belanda, sering menzalimi orang-orang desa gitu!

Manakala makna Semantan pula berasal dari dua perkataan iaitu 'Seman Tahan'. Al-kisahnya, dolu-dolu ada seorang lelaki Brunei yang bernama Osman menetap di hujung sebelah kanan kuala iaitu di-salah sebuah anak Sungai Pahang. Osman atau juga dikenali sebagai Seman itu merupakan  seorang yang pandai bersilat serta banyak ilmunya. Disebabkan kepandaiannya itu maka ramai orang yang tinggal disekitarnya datang berguru dengan si Seman.

Waktu itu, si Seman sangat dihormati kerana pandai bersilat, malah beliau juga mempunyai ilmu kebal lantas si Seman mendapat gelaran 'Seman Tahan'. Lama kelamaan, nama Seman Tahan diabadikan pada sungai yang terdapat disitu. Banyak juga persoalaan yang bermain dalam tengkorak kepala aku. Pertama, kemana si Seman Tahan itu menghilang. Adakah beliau balik ke negara asal. Seman Tahan pernahkah berkahwin dengan orang tempatan. Jika pernah, berapa ramai anak Seman Tahan dan di mana anak-anak serta cucu-citit Seman Tahan tinggal sekarang. Yang terakhir, izinkan aku meminjam ayat orang bahari: 'Kelip-kelip aku sangka api, kalau api mana unggunnya, terkelip-kelip aku sangka mati, kalau mati mana kuburnya'. - Fullstop!

                 [3]
Temerloh
Macam-macam cerita mengenai asal usul nama Temerloh. Di-ceritakan dari bibir ke bibir oleh orang dolu-dolu, iaitu Temerloh berasal dari perkataan 'Mereloh' yang bermaksud tidur atau suka tidur. Ada juga orang bahari[4] yang mengatakan asalnya dari perkataan atau perbuatan mengeloh. Kalau ikut aku, perbuatan mengeluh itu tidak bagus tetapi mungkin orang dolu-dolu ada maksudnya yang lain. Awok tanyelah orang Pahang kalau hendak kepastian.

Kali ketiga aku sampai di bandar Temerloh. Bandarnya luas juga. Terletak di-persimpangan antara Sungai Semantan dan Sungai Pahang. Berada pada ketinggian 163 kaki dari paras laut. Nama lama bandar Temerloh ialah Kuala Semantan. Kini dikenali sebagai Temerloh dan juga terkenal dengan Bandar Ikan Patin. - Wallahuaklam!


Nota Lutut: [1]Tercangak-cangak [2]Lurah Semantan [3]Si Pitung [4]Bahari

No comments:

Post a Comment