06 August 2017

Majlis @D'Saji TITIWANGSA


Ahad 6 Ogas, 2017

Kereta bergerak melalui Jalan Kucing menuju Restoran D'Saji Titiwangsa[1]. Beluk ke Jalan Tun Razak, melepasi bangunan Istana Budaya lalu exit ke-kiri, menyusuri Jalan Temerloh. Berhenti di hadapan restoran. Ketika melangkah masuk, kelihatan sebuah poster berwarna puith, tercetak Majlis Perkahwinan Hisyam dengan Dharryl.



Di hadapan meja penyambut tetamu, aku dan isteri bertemu tuan rumah iaitu Tuan Hosni Idris. Kami bersalaman dan bertanya khabar. Pada masa yang sama cucu pompuan Tuan Hosni menyerahkan 'door give' iaitu setin choklat dan gula-gula. Aku dan isteri tidak terus masuk ke dalam dewan makan kerana mahu menunggu Tuan Idris Baba yang ujar beliau dalam pesanan ringkasnya 'ontheway'.

Aku duduk di sebuah sofa kosong. Disebelah aku duduk seorang lelaki berbaju Melayu dan bersongkok. Kami bersalaman. Tuan Hosni Idris datang menghampiri kami dan memperkenalkan lelaki tersebut adalah dari kaum kerabat beliau yang telah lama tinggal di Kampung Baru, Kolompo. Kami berbual mengenai pembangunan Kampung Baru serta cerita lama tentang Peristiwa 13 Mei[2]. Aku tentulah seronok mendengar kisah itu dari bibir anak jati Kampung Baru. Mana tidaknya, kisah tragedi 13 Mei itu telah mengorbankan hampir dua ribu nyawa Beb!

 

Isteri Tuan Hosni bersalaman dengan isteri aku. Beliau mencadangkankan kami makan dahulu sambil menunggu rakan di dalam dewan makan. Kami setuju. Gerak ke meja buffet. Kelihatan bersih dan teratur. Malah tidak perlu beratur panjang ketika mahu memilih lauk-pauk kerana jemputan adalah terhad. Maksud aku, majlis tersebut dilangsungkan dalam suasana sederhana dengan hanya dihadiri oleh keluarga, kaum kerabat dan rakan terdekat gitu!


Aku dan isteri duduk semeja dengan Tuan Shaman serta isteri. Tuan Shaman yang aku kenal pada pertengahan tahun 70'an itu adalah anak kepada bekas TYT Yang Dipertua Negeri Melaka[3]. Aku juga sering terserempak dengan beliau ketika selesai solat Jumaat di Masjid Jamek Sultan Abdul Samad[4], Kolompo.
Kisahnya!



Didalam dewan makan itu, selain duduk semeja bersama Tuan Shaman, aku dan isteri menikmati makan tengahari bersama dengan Tuan Roslan Harun dan isteri serta rakan karib aku Tuan Idris Baba dan isteri. Aku dan Tuan Roslan Harun mengimbas semula tentang sekeping foto hitam putih yang aku pernah terlihat didinding fb Tuan Dzulkifli Dol.

Foto itu menceritakan kisah beberapa rakan Tuan Roslan berpergian ke Taman Negara Kuala Tahan sekitar tahun 70'an. Rakan Tuan Roslan itu antaranya ialah arkitek Tuan Ridwan[arwah], Tuan Hariri Sanzali, Tuan Shaman, arkitek Tuan Dzulkifli Dol dan seorang lagi yang aku udah lupa nama beliau.



Usai menikmati makan nasi minyak, isteri aku minta ambilkan seketul dua kuih dan buah sebagai pencuci mulut. Aku bangun menuju meja dessert. Nampak, semuanya sedap-sedap belaka. Pada masa yang sama kelihatan isteri Tuan Hosni sedang melayan beberapa wanita, barangkali kaum kerabat beliau yang datang dari Singapura.


Sementara isteri aku berbual sambil menikmati pencuci mulut,
sekali lagi aku meninggalkan meja makan. Kali ini aku kearah pentas utama dimana pasangan pengantin sedang duduk diatas pelamin. Beberapa juru gambar sedang merakam gambar mereka. Aku juga sempat membidik dua keping gambar. Salah satu gambar pasangan tersebut telah aku sunting kepada warna hitam putih.

Sudah lebih setengah jam kami berada didalam dewan makan. Tuan Shaman dan isteri serta Tuan Idris Baba dan isteri, bangun minta diri untuk keluar dewan. Kami bersalaman. Kemudian aku dan isteri juga keluar dari dewan. Ketika di luar dewan sempat lagi kami bergambar dengan rakan kolej Tuan Hosni Idris serta Tuan Shaman.

Aku dan isteri bersalaman dengan tuan Hosni Idris dan mengucapkan terima kasih kerana menjemput kami merasa keenakan nasi minyak di Restoran D'Saji. Selepas ini pula, atur cara hujung minggu kami ialah hendak menziarahi Puan Jamilah yang tinggal di Lorong Empat Taman Ibu Kota, Kolompo. - Wallahuaklam!

Nota Lutut :
[1]D'Saji Titiwangsa
[2]
Peristiwa 13 Mei : Sila selak blog Kakiconteng di entri '13 Mei' pada 12 May 2017.

[3]TYT Yg Dipertua Negeri Melaka : Dolunya dikenali sebagai Gabenor sebelum Merdeka 1957 bagi negeri-negeri Selat iaitu Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak. 
[4]Masjid Jamek Sultan Abdul Samad Kolompo.



No comments:

Post a Comment