08 December 2010

CYCLING

Salam Maa'l Hijrah!

Bulan Disember dah hampir ke penghujung. Pada Selasa 7 Disember 2010 adalah bersamaan 1 Muhram 1432H. Bulan Muharam adalah merupakan detik permulaan kalender baru dalam Islam.

Macam-macam cerita kita dengar tentang Maa'l Hijrah. Ada hijrah taubat,ada cerita pasal hijrah menjadi negara maju dan yang menarik ialah kalaudapat lakukan hijrah minda. Macam kata penulis Abdul Razak Idris dalam rencana hari Rabu 8 Disember 2010. Umat Islam kecoh pasal harga barang terutama minyak RON95 dan gula naik. Kata Abdul Razak " Cubalah umat Islam melihat isu tersebut pada sudut positif. Kalau harga gula naik, kurangkan pengunaan gula. Jadi tidaklah perlu mengidap diabetes yg menyebabkan sakit darah tinggi, buah pinggang dan lemah jantung ".

Tapi apa pulak kaitan dengan cycling! Ini pun hijrah... Aku dah lama tingalkan hobi cycling! Dulu aku memang suka cycling. Zaman remaja aku dulu, aku ada basikal yang handle nyer " kelepit". Lepas tu aku beli basikal racing. Oleh kerana kebanyakan kawan masa tu pakai motor cupcai, aku pun jual setengah harga kat budak Keramat. Tahun 80'an pulak, aku gian balik nak cycling. Aku beli racing bike kat Subang Jaya. Tak lame hayat basikal aku, pasal kene langar ketika kayuh kat Sri Gombak. Tapi masa kayuh tu bukan akulah...abang aku! Hehehe....



Bulan Disember 2010 ne aku beli mountain bike pulak! Dah lama tak cycling. Mula-mula cycling keliling tasik, lepas tu nak cycling kat Frim, Gombak, dan Hartamas. Cycling ne sebenarnye seronok. Badan sihat dan boleh hindarkan penyakit tiga serangkai. Tahun depan aku ingat nak cycling ge Pulau Pangkor dengan kawan - ikut jalan pantai barat. Dari KL, gerak ke Sg Buloh, Bt Berjuntai, belok Asam Java, Kuala Selangor, Tg Karang, Sekinchan, Sg Besar, Sabak dan terus ge Simpang Empat, singgah kat Bagan Datuk. Esoknye gerak ke Sitiawan melalui Kota Setia, Kg. Batu Sepuloh Lekir dan seterus nye ke Lumut.


Muga tahun depan aku masih bernafas!
Sihat dan boleh cycling ge Pulau Pangkor!

No comments:

Post a Comment