24 April 2012

Zaman Hitam-Putih!

Pelakon Wahid Satay!

Minggu ne bila aku nak update blog aku, keluar pulak setting baru dari Blogger.com. Gelabah gak aku bila tiba-tiba Blogger.com ubah setting. Yang terbaru ne lebih mudah untuk aku atau lebih menyusahkan! Biasalah kalu aku nak update blog, aku suka short cut. Kalau nak upload
photo, yang terbaru ne lagi canggih. Photo boleh aku kutip dari dalam blog, Picasa web album, juga boleh upload dari phone, webcan atau dari URL. Photo pulak aku boleh besarkan atau kecikan dengan mudah. Boleh letak kat kiri, tengah atau kanan. Yang terbaru dari Blogger.com memang memudahkan kojer aku!

Apa pulak kene mengene dengan photo hitam-putih ne! Memang banyak kenangan dengan photo hitam-putih. Dolu-dolu kalau nak ambik gambar kena ada filem. Filem masa dahulu
hanya ada hitam-putih. Nak klik kene hati-hati pasal satiap roll filem hanya ada 26 keping dan 32 keping kalu tak silap. Lepas abis ambik gambar kene roll filem tu dan bawa kat kedai
gambar untuk di cuci. Aku tak ingat berapa sen setiap keping bila siap di cuci. Dah siap dicuci, masukan dalam album kecik dan tunjuk pada kengkawan. Kengkawan yang berminat boleh tempah dan kita jual pulak kat kengkawan. Masuuuklah sikit Beb!

Sabenarnye zaman photo hitam-putih ne bukan zaman aku. Hehehe! Aku saja reka-reka
story. Zaman aku dah ada filem warna, tapi tetap kene ge kedai gambar untuk cuci filem. 
Masa dulu kalu nak canggih lagi guna film jurufoto-slide filem! Warna slide filem ne memang luarbiasa tapi mahal. Sekarang lagi canggih kan! Aku yang tak pandai klik ne pun boleh dapat photo yang menarik. Maksud menarik bagi aku tak samalah dengan pandangan jurugambar! Contoh photo menarik bagi aku ialah macam yang aku publish kat entri Pop Deco+9 pada 17hb April 2012. Besuk atau lusa aku nak publish pulak photo "Siri Images Pop+12" yang kebanyakan images tu aku ubah sikit.


Bila bercakap pasal hitam-putih ne, teringat aku bila abang dan kakak aku belajar kat sekolah guna papan hijau dan kapur putih. (Papan hijau tu dikira bukulah dan kapur putih tu macam pensil). Di-riwayatkan olih arwah ayah aku, dolu-dolu atau zaman bahari - bebudak sekolah derjah satu hanya bawa papan hijau sekeping je. Papan hijau tu untuk buat latihan menulis ABC. Kalu silap tulis boleh padam dengan jari atau tapak tangan. Bab mengeja pulak
Cikgu ajar dengan lagunye sekali. Senikata ABC ne aku tak tau siapa yang buat. Kat sini aku paparkan senikata lagu ABC zaman bahari.


"Abu Bakar Curi Duit, Emak Fikir Gaji Hari, Ikut Jalan Kuala Lumpur, Makan Nasi Orang Putih, Queen Raja Sapu Taik, Untuk Vitamin WXYZ". Nampak cam betul aje ayat ne, tapi bunyinye macam tak kene! Mana silapnye ye! Nanti aku ge kat Perpustakaan Negara-nak cari ayat ABC sampai XYZ yang betul. Ok Bro! Jumpa lagi  kat entri terbaru aku bertajuk " Images Pop+12!"

No comments:

Post a Comment