30 December 2015

AkU, BaHa & KoTa MeLaKa





Petang
kian mengengsot. Matahari pelan-pelan tengelam, hilang dihujung Laut Selat Melaka. Di udara sekumpulan gagak terbang pulang, melintasi tongkang dan sampan-sampan nelayan di tepi pantai. Angin senja bertiup membawa waktu ke malam. Suasana malam di Pengkalan Balak yang hampir gelap itu segera digilir oleh rang bulan serta dipagari bintang-bintang. Rang bulan itu umpama bidadari dan bintang-bintang itu seperti pari-pari, mereka berkongsi cinta menerangi bumi.

Rang bulan menyuluh separuh sudut bumi. Sehingga bayang-bayangnya boleh dilihat jatuh digigi pantai. Riak air beralun, berkocak perlahan, kemudian menjadi kuat. Alun-alun itu berombak laju bergerak menghempas tepian pantai. Bayang rang bulan pecah berkecai.  Bintang-bintang kabur, terus sahaja menghilang. Tidak ada berita apa yang terjadi disana. Tahu-tahu, siang sudah menakluk malam.


                      >>>>><<<<<


Kota Melaka, 29 Disember 2015

Siang.
Menghampiri pukul 1030 pagi, aku dan Baha sudah terpacak di hadapan bangunan merah yang digelar The Stadthuys. Dalam sesak manusia, kami gerak mahu melintasi jambatan menuju Jongker Walk. Langkah kami terhenti di bahu jalan apabila tiang lampu tiga warna dihadapan kami sudah bertukar menjadi merah. Jalan dihadapan sesak dengan pelbagai kenderaan yang berjurutan[1]. Beca, motosikal dan kereta kelihatan cuba selit-menyelit dan menambahkan lagi  suasana haru-biru di situ.

Lampu bertukar hijau. Orang ramai termasuk pelancung yang patuh dengan arahan lampu, tergopoh-gapah melintas jalan, walhal tidak ada ribut pun akan berlaku malah sudah ditetapkan jangka-waktu untuk melintas. Budaya tergesa-gesa ketika melintas mungkin sudah terpalit barangkali kepada kebanyakan pelancung terutama dari negara China. - Cut!



Nota Lutut :
Tak dapat nak sambung. Ngantok sangatlah. Z-Z-Z-zzz!




No comments:

Post a Comment