23 November 2014

AWANG SELAMAT & CAMERON HIGHLANDS



Mingguan
Malaysia
, Ahad  9 November 2014 ada menyiarkan rencana Awang Selamat bertajuk 'Hebat Sangatkah Adnan?' dalam Analisis Mingguan [muka 6]. Rencana tersebut berkisar tentang isu Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob yang memperlekehkan Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia berhubung laporan khas kebanjiran warga asing di Cameron Highlands.


I- Awang Selamat!
Korang
tentu udah baca rencana tersebut. Apapun, aku ambik sikit tulisan Awang Selamat mengenai Datuk Seri Adnan Yaakob yang cuba mengaitkannya dengan agenda  media kononnya media cuba untuk menjatuhkan pemimpin selain mahu melariskan akhbar bagi mengekalkan syarikat akhbar rugi dan tutup. [Bagi Awang Selamat,  agenda media yang sebenarnya hanyalah tertumpu pada isu diCameron Highlands demi keselamatan negara dan rakyat].  


Oleh
kerana tidak puas hati atas penghinaan Datuk Seri Adnan Yaakob, Awang Selamat yang mewakili bagi pihak Utusan telah menyanggah[1] tohmahan tersebut dengan panjang lebar di ruangan Analisis Mingguan pada 9 November 2014. Rententan[2] dari tulisan tersebut, Awang Selamat telah menerima surat cinta daripada Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob. [Seperti yang Awang katalah, tidak molek komen lebih-lebih kerana bakal jadi kes mahkamah]. 


Walaupun
Awang Selamat telah menerima surat cinta [18 November 2014] daripada syarikat guaman Manjeet Singh Dhillon dengan nilai tuntutan saman sebanyak RM15 juta, Awang Selamat tetap meneruskan tugas dan tanggungjawab beliau bagi memastikan kesedaran orang ramai tentang kesan buruk sekiranya alam sekitar yang tenteram itu dimusnahkan.

Malah, Awang Selamat dalam rencana terbarunya bertarikh 23 November 2014, mencadangkan langkah seterusnya untuk menyelamatkan Cameron Highlands  dengan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja. Awang juga mengharapkan siasatan dilakukan dengan lebih adil bermula dari sekecil kecil isu hinggalah isu warga asing, skandal, kartel[3] dan juga isu 'surat kuning' seperti yang dilaporkan oleh akhbar New Straits Time pada 14 November 2014.


II- Isu Cameron Highlands!


Udah banyak yang diperkatakan dalam isu  kerosakan muka bumi belah Cameron Highlands dan isu ini telah menjadi isu nasional kerana  melibatkan penerokaan tanah secara haram yang mengakibatkan pencemeran alam, tragedi tanah runtuh dan banjir lumpur. - Cobak korang sekodeng entri 'Gempur, Pati & Tauke Tanah Kedaung' (21 November 2014). 

Bayangkan!
[pejam mata kejap] kalau setiap hari berduyun-duyun manusia terutama warga asing datang membanjiri  bumi belah Cameron Highlands. Banyak pokok ditumbangkan, bukit-bukau diratakan, semak samun habis lunyai[4] ditebas kemudian di bakar. Tanah mula gondol, maka terjadi hakisan dan akibatnya air sungai tercemar.

Lihatlah
hukum alam. Apa agaknya yang akan terjadi sekiranya tanah yang gondol itu saban hari terdedah dengan sinaran matahari. Tentulah tanah tersebut kering kontang dan berdebu. Hujan lebat pula sering berlaku pada penghujung tahun [Oktober hingga Disember] dan akan mengakibatkan hakisan tanah. Tanah yang basah dek hujan akan menghasilkan lumpur lalu lumpur itu pun  mengalir ke dalam sungai.

Sungai yang berlumpur itu mula keruh. Air bertukar warna menjadi seperti 'teh tarik'. Penderitaan tidak mampu ditanggung lagi maka sungai dan lumpur itu pun bersatu melangar apa sahaja dihadapan. Tanah bukit yang gondol mula mengelongsor kebawah dan pokok-pokok tumbang menyembah bumi. Lalu terjadilah banjir lumpur dibumi Cameron Highlands. - Bila udah terjadinya banjir, barulah kelam-kabut. Kerajaan terpaksa tanggung kos baik pulih termasuk modal menanam semula pokok-pokok yang udah ditebang oleh bebudak Bangla!

Banjir
lumpur udah pulih. Esuk-lusa isu penerokaan tanah secara haram oleh 'tauke' dan pegawai kerajaan yang tidak amanah pun senyap. Dalam senyap-senyep, pokok-pokok dan bukit bukau di Cameron Highlands ditarah, dan dibogelkan semula. Selepas bulan Disember, bumi Cameron Highlands mula panas dan karbon dioksida[5] mula berkumpul dengan banyak menyebabkan kesihatan mereka tidak cukup baik. Malah haiwan pun tahu akan akibatnya lalu melarikan diri mencari penempatan baru.

Apabila pokok banyak ditebang, iklim pun turut berubah kerana  tugas pokok ialah menyerap karbon dioksida. Pokok juga berupaya mengeluarkan wap air ke udara  dan mengekalkan kelembapan tanah. Tanpa pokok serta ditambah pulak dengan pelepasan gas rumah hijau menyebabkan suhu atmosfera[6] bumi di Semenanjung Tanah Melayu cepat berubah. - Wallahuaklam!


 

No comments:

Post a Comment