22 June 2011

BLOG+GOOGLE = DUIT


Salam Sejahtera dan Selamat Pagi!

Aku baru saja habis membaca buku bertajuk Blog+Google Adsense = Duit
yang ditulis oleh Mohd Shamsuriyadi bin Mamat, diterbitkan oleh PTS Net Media Sdn Bhd. Buku ini menerangkan bagaimana kengkawan boleh dapat duit hanya dengan membangunkan blog!

En Mohd Shamsuriyadi menceritakan pengelaman beliau mengenai Google AdSense, bermula hanyalah sebagai hobi dan akhirnya menjadi salah satu pendapatan utama beliau. Ujur beliau lagi "Ramai yang terlibat dalam Google AdSense sebelum ini gagal kerana akaun mereka dibatalkan dan disenarai hitam daripada menyertai program ini buat selama-lamanya".

Aku percaya dengan tulisan En Mohd Shamsuriyadi mengenai kegagalan empunye blog menjana pendapatan melalui iklan Google AdSense. Ini terbukti kerana blog aku pong takde iklan AdSense atau nuffnang. Tekde iklan kira tak massuk lah Beb! Blog macam aku punye ne susah sikit untuk menyertai program Google AdSense, pasal tidak digemari oleh kebanyakan search engine. Sebab musababnye ialah tulisan dalam blog aku - Bahasa Melayu, isi atau kandungan pulak hanya kisah peribadi. Huhuhu...

Walau camna pong, aku akan buat blog baru! Buat kengkawan yang dah ada blog, cubalah anda mendaftar akaun Google AdSense menerusi laman web http://www.google.com/AdSense.

Satelah permohonan anda berjaya, anda kene kemaskinikan dengan entri baru bagi menarik ramai pelawat singgah ke-blog anda disamping pelawat akan klik pada ruangan iklan AdSense anda. Saperti kata En Mohd Shamsuriyadi : "Faktor penting kejayaan sesebuah blog adalah pelawat yang ramai. Dapatkan lebih banyak trafik atau pelawat dengan melakukan aktiviti pemasaran dan promosi". Salah satu cara promosi yang kita tidak sedari ialah di facebook! Kengkawan juga boleh gunakan laman so-sial lain seperti Myspace, Friendster, Tagged bagi mempromosikan blog anda.

Ok lah Beb! Aku takleh cerite panjang lebar kat entri ne. Pasal nanti aku dikira menyalin idea si penulis. Kengkawan kalu nak tau lagi pasal menjana wang dengan akaun Google AdSense boleh beli buku ne atau lain-lain buku saperti buku RahsiaBlogger: Membongkar Rahsia Buat Duit Dengan Blog! Akhir kata dari aku : Buku masih berguna sebagai rujukan dan sumber ilmu! Jangan lupa banyakan baca buku disamping main blog dan dapat duit...


Layari blog beliau di www. Shamsuriyadi.com bagi mendapatkan info terkini tentang perniagaan internet. Ikhlas dari Manjapri-Jumpa lagi di entri baru!


No comments:

Post a Comment