11 June 2011

MELAKA RIVER CRUISE


Salam kepada semua blogger!
Bermula dari pengkalan Taman Rempah dengan tiket RM10.00, memang berbaloi menyusuri Sungai Melaka. Mudik ke muara dan akhirnya kembali semula ke Taman Rempah, banyak yang dapat dilihat di kiri kanan Sungai Melaka. Melalui Kampung Morten disebelah kanan, seterusnya melalui bekas pasar besar Melaka, rumah kedai yang dipenuhi cafe, jam besar dan jeti berhampiran Maritme Museum. Sememangnya cukup indah dengan panorama yang jarang sekali dinikmati oleh warga Kuala lumpur.





Petang tu ketika menaiki bot Melaka Cruise, cuaca redup dan sesekali air merecik ke muka ketika berselisih dengan bot penumpang lain. Kene lap cepat-cepat pasal air tu nampak keroh dan sedikit berbau! Kalaulah Perbadanan Pembangunan Sungai dan Pantai Melaka (PPSPM) boleh menjernihkan sedikit air Sungai Melaka tu kan bagus. Mugkin PPSPM boleh membina kunci air sabelum jeti di Taman Rempah atau membina loji penapis bagi membersihkan dan menjernihkan air Sungai Melaka. Laluan siarkaki disekeliling Sungai Melaka tu juga biarlah mesra basikal. PPSPM boleh menyewakan basikal kepada pelancong. Kawasan jeti di Taman Rempah tu hendaklah dinaik taraf dengan menyediakan Pondok Polis Pelancong, Cafe, Kedai Cendrahati, Kedai Sewa Basikal, Warung Pop Corn dan Warung IceCream.

Pesta Sungai Melaka 2011- disambut selama sebulan. Lepas habis pesta ne yang tinggal hanyalah stysen Monorail, pondok menjual tiket dan tandas! Kalau aku datang ke Kota Melaka lagi teringin aku mengayuh basikal disekeliling Sungai Melaka dan jalan-jalan disekitar Jonkers Street!



No comments:

Post a Comment