22 December 2011

SECAWAN KOPI PAHIT!



Salam Jumaat kepada rakan semua!


Kopi Pahit
-
Kalau kita pesan secawan coffee dari cafe, yang
dikisar olih mesin kopi walaupun pahit kita tetap minum gak. Berbeza jika pesanan kopi dari Kopitiam yang dibancuh secara manual, kekadang pahit kadang - kadang terlalu manis. Apapun untuk menjaga adab, kita jarang sekali untuk meminta kopi tersebut ditukar baru. Macam pepatah Melayu "Ditelan Pahit Dibuang Sayang", kita minum gah kopi tersebut walaupun pahit!

Ditelan Pahit! Minum pagi sambil menatap akbar harian, kita sesekali dikejutkan dengan
berita yang dianggap pahit jugak. Macam berita Ariff Alfian Rosli yang dilaporkan hilang tetapi telah menetap di Dublin. Katanya dah lama tak berhubung dengan bapanya pasal ada sedikit sengketa lama. Hutang pengajian yang beribu ringgit tak dilunaskan, bapak si Ariff ne pulak yang mungkin kene bayar. Kalu si Ariff ne hutang dengan Along, dah lama umah kelurganye kat kampong kene simbah cat merah! Berita lain pasal warga Afrika yang masuk ke Malaysia guna pas pelajar. Diorang ne(warga Afrika) atau dikenali jugak sebagai gagak hitam bukan nak belajar kat kolej pong! Diaorang nak belajar kat kengkawan yang telah berjaya menjadi jutawan, camaner cara-cara nak menipu rakyat Malaysia. Ada lelaki Afrika yang bina banglo dan hotel mewah rm400 juta di negara asal mereka. Motto diorang mudah je "Tipu di Malaysia dan hidup mewah di Afrika"!


Pahit Manis!
Lain -lain berita pasal Hassan Ali tegur Pas, lepas tu Nasharuddin pulak selar
Pas. Biasalah kan! Tegur- menegur untuk kebaikan dan ada gak tegur untuk kejahatan. Yang baik kita buatlah tauladan dan yang ku-reng baik kita buatlah sebagai sempadan. Secara jujurnye aku tak berminat pong story pasal politik, tetapi dah terbaca nak gak komen. Hehehe!


Pahit Sangat!
Berita pasal pemuda Melayu kahwin lelaki? Aku pong tak pasti pemuda Melayu
tu orang Melayu. Kisah pemuda lembik ne kahwin dengan lelaki warga asing tu dah tersiar kat laman web bigayweddingproject.com. Majlis tersebut dikisahkan berlansung dalam sebuah gereja di luar negara, dan pemuda lembik tu yang berumur lebihkurang 20-an, memakai baju Melayu lengkap bersamping serta tanjak berwarna emas. Menurut keterangan yang di paparkan bersama kepingan gambar, pasangan terbabit merupakan klien pertama bagi projek pengembaraan majlis perkahwinan golongan lembik homoseksual dikendalikan laman web tersebut.


Kopi Pahit Udah Habis!
Kalau pahit sangat, kita hanya mampu minum secawan aje!
Harap jumpa lagi di entri akan datang, salam ceria dari Mj untuk pembaca semua..................!

No comments:

Post a Comment