05 March 2012

Zaman Kanak-Kanak!


Selamat Pagi Kengkawan!

Klik kat entri Zaman Kanak-Kanak, Wah! comelnye budak ne. Siap pakai helmet lagi! Kecik-kecik lagi udah diajar menjaga keselamatan pelindung kepala. Ya lah! Malang tak berbau. Walaupong penganjur menyediaka laluan berkayuh yang dikira selamat, kita sebagai ibu bapa perlu menyediakan pakaian yang sesuai untuk berkayuh termasuk topi keledar. Saperti yang tercatit dalam borang FT Day 2012 Fun Ride, iaitu pihak penganjur tidak akan menerima sebarang pendawaan sekiranya berlaku sebarang kecederaan atau keamalangan sewaktu menyertai acara ini. Begitu juga kepada peserta dibawah umur 18 tahun, mereka dikehendaki mendapat kebenaran ibu bapa atau penjaga mereka dengan menandatangani borang tersebut.

Zaman Kanak-Kanak!
Seronoknye berada pada zaman kanak-kanak 2012! Mak bapak yang nak berkayuh, bawak sekali anak-anak dengan menyediakan basikal menggikut umur mereka. Ada gak anak-anak yang tak ikut kayuh, pasal laluan yang jauh iaitu kira-kira 10 hingga 15 kilometer lebihkurang. Walaupong bebudak tu tak ikut berkayuh, pihak penganjur menyediakan gerai pemeriksaan kesihatan dan persembahan artis. Becakap pasal zaman kanak-kanak, aku teringat ketika ayah berkayuh menggunakan basikal trak! Basikal trak yang aku maksudkan ialah basikal tua yang di nyanyikan oleh Sudirman.


Basikal trak!
Satu-satunye transpot yang ayah aku ada waktu itu! Aku masih ingat ketika umur aku dalam lingkungan 6 tahun, ayah bawak aku naik basikal trak. Aku duduk dalam kotak yang telah disediakan kat seat belakang. Ketika umur 8 hingga 9 tahun, ayah menghantar aku bersama abang ke sekolah dengan menggunakan basikal trak. Kami berdua duduk rapat sambil ayah pesan iaitu kami tidak boleh terlelap. Sekiranye kami terlelap mungkin yang duduk belakang sekali akan jatuh atas jalan tar. Masa tu naik basikal mana ada pakai topi keledar Beb!

Masih kah kau ingat?
Aku masih ingat ketika aku berada pada zaman kanak-kanak, kehidupan keluarga aku ketika itu miskin, tidaklah pernah kami adik beradik meminta barang permainan termasuk basikal kerana
kami tau ayah tidak mampu membelinye. Disebabkan pengelaman waktu kecik aku pegi sekolah naik basikal, dan kengkadang balik jalan kaki pasal tayar pancit - sahingga kini aku masih minat
dengan basikal. Sebab basikal pernah mengajar aku erti kesusahan! Jika diberi pilihan untuk
kembali ke zaman kana-kanak, tentulah aku memilih zaman sekolah rendah. Ketika zaman ini, aku sangat lasak. Mandi sungai sambil main tembak-tembak dengan akar pokok yang dijadikan peluru. Musim main guli, aku main guli - kalu musim getah main getah. Kekadang biji getah pong boleh dijadikan permainan.

Sorry Beb!
Oppppp! Sorry Beb pasal aku kene tutup story ne. Nasib baik aku toleh kat jam dinding. Sekarang jam 1100 pagi ne! Aku kene ge pejabat pos pasal nak bayar bil api dan bil Celcom Broadband. Biasalah ayat diorang ne! Ooiiii...bila nak bayar bil? Bayar cepat untuk mengelakkan gangguan perkhidmatan! Hehehe...


2 comments:

  1. Ehh..pergi sekolah dulu naik basikal duduk kat dlm kotak ye?...x tau pun kisah ni...mungkin kak Ana ingat kot?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naik basikal dalam kotak ketika umur 6 tahun!
      Masa umur 8&9 tahun, duduk berhimpit kat seat belakang - kalu
      tertidur kaki boleh masuk jejari basikal atau jatuh atas jalan!

      Delete