06 September 2016

BURUNG-BURUNG GHAIB



  • 4 Zulhijjah 1437

    Assalamualaikum!
    Kita sedang berada dalam bulan Zulhijjah. Bulan dimana umat Islam akan melaksanakan Rukun Islam kelima iaitu ibadah haji. Di samping itu, umat Islam juga akan menjalankan ibadah korban. Ibadah korban itu pula hukumnya sunnat yang dituntut.

    Dalam kesibukan umat Islam di Tanah Suci Mekah sedang bersiap sedia untuk berwukuf[1] di Padang Arafah - pada masa yang sama, ramai umat Islam di Malaysia sedang berura-ura mahu melaksanakan ibadah korban. Jangan lupa! Ibadah korban itu juga perlu ada ijab dan qabul[2] antara orang yang melakukan korban dengan pihak penganjur.

    Secara ringkasnya, antara hikmah ibadah korban itu ialah untuk menghidupkan sunah Nabi Ibrahim a.s. melalui peristiwa penyembelihan anaknya Nabi Ismail a.s. yang telah digantikan dengan sesekor kibas[3] dengan kuasa Allh SWT. Juga menjadikan amalan itu sebagai latihan mendidik jiwa kearah takwa dan akan melahirkan sikap peduli sebagai seorang Muslimin terhadap saudaranya.

    Ibadah korban juga mengandungi dimensi rohani, mendekatkan diri kepada Allah, boleh juga menghakis sifat tamak, sikap menyantuni golongan fakir miskin, saling kasih-mengasihi, malah dosa kita akan diampunkan oleh Allah SWT.

    Malangnya, dalam kita sibuk dengan semangat berkorban lalu kita dihidangkan juga dengan cerita dan berita tentang penyeludupan dan kecurian lembu. Yang terbaru, dua pencuri melarikan sesekor lembu dan lembu itu disumbat di bahagian tempat duduk belakang kereta jenis Toyota Corolla. Ketika dua anggota peronda cuba mendekakti kereta dua suspek, suspek memecut laju lalu kereta suspek terbalik dalam tali air dan sesekor lembu didapati sudah mati.

    [Begitulah sedikit cerita dimana ada manusia yang malas bekerja, ambil jalan shor cut untuk mendaptkan duit, lalu menyeludup dan mencuri lembu untuk dijual sempena Hari Raya Aidiladha pada Isnin ini - 10 Zulhijjah].


    2-
    Apabila kita bercakap pasal ibadah haji, pastinya tergambar di minda kita tentang Ka'bah di Kota Mekah. Banyak cerita dan kisah benar yang berlaku di Mekah. Dari kisah binaan Baitullah, kisah banjir besar pada zaman Nabi Nuh a.s hinggalah kepada kisah tentang seorang paglima yang hendak melakukan serangan serta cuba meruntuhkan Ka'bah dengan kekuatan ribuan tentera bergajah telah dihalang oleh burung-burung ghaib dari langit. Kita berkongsi kisah benar mengenai burung-burung ghaib.


                BURUNG-BURUNG GHAIB

    Di daerah Yaman, yang berkuasa adalah wakil Kaisar dari negeri Ethiopia[4] yang bernama Abarahah bin Arsyam. Ia seorang panglima gagah berani dan berniat melakukan serangan menakluki negeri Hijaz[5] untuk meruntuhkan Ka'bah.

    Abarahah tidak rela melihat Mekah menjadi pusat kunjungan orang-orang yang hendak melakukan ibadah. Ia ingin memindahkan kiblat manusia ke Shan'a, ibu kota Yaman.

    Untuk maksud tersebut, ia mendirikan gereja raksasa yang disebut Quraisy. Gereja ini nantilah diharapkan umat manusia melakukan kunjungan ritual, sehingga Shan'a dapat menjadi pusat perniagaan yang sibuk.

    Dengan mengerahkan ribuan pasukan kavaleri, terutama kenderaan gajah yang dilengkapi pasukan infanteri sejumlah 60,000 perajurit, Abrahah berangkat menuju ke Mekah. Ia yakin akan dapat menghancurkan Ka'bah hingga rata sama dengan tanah.

    Sepanjang perjalanan menuju Hijaz, Abarahah mendapat tentangan hebat dari penduduk, kecuali masyarakat Thaif yang mengalu-alukan kedatangan beliau dengan penghormatan besar-besaran.

    Sebelum memasukki pintu gerbang Mekah, Abrahah memerintahkan tenteranya berkemah di luar kota. Mereka berehat, melepaskan lelah sambil merancang serta merisik situasi pertahanan negeri Mekah. Bagi mencukupi persediaan makanan tenteranya, Abrahah merampas binatang-binatang ternakan milik rakyat. Diantara ternakan yang dirampas ialah 200 ekor unta milik Abdul Mutalib
    [6], yang kedudukannya waktu itu selaku penjaga dan pengelola Ka'bah.

    Lantas Abrahah mengutus orang kanannya sebagai Kurir
    [7] kepada Abdul Mutalib untuk menyampaikan hasrat berperang agar penduduk Mekah segera menyiapkan angkatan tenteranya buat menghadapi serbuan dari pasukan Abrahah.

    Abdul
    Mutalib tidak risau tentang perang itu. Malah Abdul Mutalib memerintahkan seluruh rakyat Mekah supaya pergi ke-daerah yang lebih selamat dan aman. Kemudian Abdul Mutalib berangkat sendirian menemui Paglima Abrahah yang kejam lagi sombong itu.

    Abrahah pula adalah seorang ahli politik dan pakar perang yang menghormati tata cara diplomatik. Ia menyambut kedatangan Abdul Mutalib dengan penuh kehormatan sebagai menghargai kedududkan Abdul Mutalib sebagai suku
    [8]. Dengan ramah Abrahah bertanaya kepada Abdul Mutalib:

    "Tujuan apakah tuan datang menemui saya?"

    "Saya berkunjung ke sini untuk meminta kepada tuan agar tuan dapat menyerahkan semula 200 ekor unta saya yang tuan rampas." Jawab Abdul Mutalib dengan ramahnya.

    Abrahah tertawa. Sambil mengejek Abrahah berkata:

    "Ka'bah sedang dalam ancaman saya tetapi tuan pula datang hanya sekadar untuk meminta semula 200 ekor unta. Sungguh tuan terlalu mementingkan diri sendiri."

    "Tidak! Sama sekali saya tidak mementingkan diri sendiri. Saya hanya mahu minta tuan serahkan ternakan kepunyaan saya, sebab 200 ekor unta itu adalah milik saya"

    "Padahal Ka'bah berada diambang kehancuran tetapi tuan tidak meminta saya untuk membatalkan niat untuk meruntuhkan Ka'bah?" Soal Abrahah kehairanan.

    "Ka'bah adalah milik Allah. Allah akan memelihara kepunyaan-Nya. Saya tidak meminta tuan membatalkan serangan ke Ka'bah kerana saya yakin Allah sendiri yang akan melindunginya."

    Sesudah Abdul Mutalib meninggalkan tempat itu, tentera Abrahah tiba-tiba diserang oleh burung-burung
    [9] ghaib dari langit yang melontar ketulan batu-batu kecil[10] ke arah mereka. Maka tewaslah seluruh tentera Abrahah termasuk Panglimanya. - Wallahuaklam!



    Keterangan :


    [1
    Berwukuf : Waktu untuk wukuf di padang Arafah ialah mula gelincir matahari 9 Zulhijjah sehingga fajar Subuh pagi 10 Zulhijjah [rukun haji] [2]Ijab dan Kabul : Akad penawaran dan peneriman yg diluluskan antara kedua belah pihak. [3]Kibas : Kambing biri-biri [4]Ethiopia : Sabuah negara di Afrika. Ibu negaranya Addis Ababa. Berjiran di utara dengan Eritrea, diselatan dgn Kenya, di timur dgn negara Sudan dan dibarat berjiran dgn Somalia serta negara Djobooti. [5]Hijaz : Kota Mekah yg dahulunya dipanggil Hijaz.  [6]Abdul Mutalib : Adalah anak kepada Hasyim bin Abdul Manaf dan ibunya Salma bin Amrul an-Najjariyyah. Beliau adalah datuk kepada Nabi Muhamad SAW dan Saidina Ali bin Abi Talib. [7]Kurir : Utusan atau orang suruhan yg menyampaikan berita. [8]Suku : Kaum atau golongan dari satu keturunan. [9]Burung-burung ghaib : Burung Ababil [mirip burung pipit] [10]Batu-batu kecil : Batu Sij'jil [batu yg bercampur tanah dan kuman].


No comments:

Post a Comment