03 February 2010

CUCUR KODOK PISANG


Salam buat blogger!

Semuga anda semua sihat, panjang umur dan dimurahkan rezeki...Amin! Petang ne aku duk umah eje. Minum petang aku cadangkan Mawar buat cekodok pisang dan minum dengan English Tea. Inilah hasilnye cekodok pisang yang dimakan panas-panas bersame teh 0 panas. Sedap!!!

Bile makan cekodok pisang ne teringat arwah mak aku, Arwah selalu buat sarapan cekodok pisang, lempeng pisang dan juge suke buat pengat pisang. Selain tu arwah juge sedap kalu masak sambal tumis ikan bilis dan pandai buat roti canai dan roti boom! Mase dulu kat kedai atau pasar malam belum ade jual roti boom.

Mak akan uli tepung dan buat bulat-bulat dan letak tepi. Kemudian emak ambil dulang ayan chine , lap belakang dulang-dan sapu minyak masak.Emak kemudian tekan atas dulang dan tarik pelahan-lahan hingga penuh keseluruhan belakang dulang. Teknik ne emak gune kerane arwah emak tak tau nak tebar macam mamak . Lepas tu mak lipat jadi empat segi dan bakar. Roti boom pulak emak gulung panjang-panjang kemudian lilit dan tekan bagi nipis...jadilah roti boom.

Selain pandai buat roti canai, arwah kalu nak raye sibuk buat 2 jenis kueh tradisi, iatu kueh bahulu dan kembang loyang. Part membancuh ne mase kecik-kecik dulu memang aku ade tolong. Mase tu tak de mixer atau blender mesin. Mak bakar bahulu menggunakan arang. Rase nye sedap... sebab mak tak bakar gune oven. Untuk tatapan rakan blogger, aku muat-turun imegs lame keluarge aku mase tinggal kat Gombak. Dalam gambar ne yang takde ialah kakak sulong aku Fatimah, dan arwah abang sulung aku Sanusi@Abu Bakar.



1 comment:

  1. Yang pergi tetap pergi- itulah janji Allah
    dan yang hidup ne nikmatilah kehidupan hari-hari dengan ceria.

    ReplyDelete