01 February 2010

GERILA & DUA WAJAH


Selamat Hari Wilayah! Terutame bagi warga-warga Wilayah Persekutuan . Are ne adelah hari cuti umum. Aku arene tak minat nak keluar rumah, walaupun ade Majlis Sambutan dan Festival de Dataran Merdeka. Aku hanye ikuti perkembangan di Dataran Merdeka melalui TV. Lepas tonton TV , selongkar tempat buku aku yang mule dah berhabuk.

Lame juge aku dah tak membaca buku, padehal dulu aku suke beli buku. Dua buah buku yang aku beli 5 bulan dulu ialah Novel Aksi Tempur- Gerila karangan Lukman Iskandar berdasarkan pengelaman sebenar bekas gerila dan bekas tahanan ISA. Sabuah buku lagi bertajuk Dua Wajah tulisan Syed Husin Ali juga kisah benar beliau ketika ditahan ISA.

Walaupun aku belum habis membacanye tapi novel kontrovesi ini ditulis ketike penulisnye, Allahyarham Lukman Iskandar, ditahan pade tahun 1992 hingga 1994. Penulis adelah bekas Setiausaha Agung Barisan Revolusi Nasinol Melayu Patani. Walaupun fiksyen, novel Gerila ditulis berdasarkan pengelaman konflik di Patani, sabuah negeri Melayu yang dijajah oleh Thailand sejak tahun 1785.

Buku Dua Wajah- Tahanan Tanpa Bicara pulak, kisah benar Syed Husin yang ditahan hampir 6 tahun berikutan demonstrasi pelajar yang menyokong petani-petani Baling dan membantah kemiskinan serta kenaikan harga barang pade tahun 1974. Mase tu aku mentah lagi, tak tauape pun pasal kemiskinan ke atau harga barang mahal.

Nota Kaki: Kalu lu orang minat nak baca buku ne boleh beli kat kedai buku-sebab aku tak sanggup cerite lebih-lebih nanti aku melangar Akta Hakcipta Terpelihara.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment