17 February 2010

LEE LAM THYE MENULIS

Hai Blogger!
Kale ne aku masukan tulisan Lee Lam Thye mengenai aspek
keselamatan- dengan mewujudkan satu budaya antijenayah dan menjadikan suasana selamat sebagai satu cara hidup.
Aku adelah salah saorang y a n g meminati tulisan beliau. Walau pong beliau dari kaum Cine tetapi p e n g u n aan bahasa b e l i a u sangat baik t e r u t a m a dari segi tata bahasa dan budi bahasa.

AKU AMBIL SEBAHAGIAN DARI TULISAN BELIAU:
Salah satu isu utama yang perlu kita atasi dalah berkenaan
dengan budaya keganasan yang kini semakin menular di dalam masyarakat kita. Penularan jenayah keganasan itu pastinya bukan satu ciri masyarakat kita. Oleh yang demikian, k i t a perlu mencari punca masalah serta langkah-langkah untuk mengatasinya.

Kini, negara kita menghadapi pelbagai masalah sosial-contonya ancaman dadah yang serius, salah laku juvana dan jenayah, keganasan terhadap kanak-kanak dan kerosakan harta awam.
Kita bukan sahaja perlu menangani masalah sosial dan c abarana-cabaran ekonomi tetapi juga isu-isu lain yang lebih penting seperti integrasi kaum, perpaduan dan pembangunan negara
Apa yang membimbangkan adalah hampir tiada hari berlau tanpa laporan tentang masalah sosial dan jenayah.

Tetapi hakikatnya, jenayah masih terus dilakukan oleh golongan muda. Kita perlu menyiasat punca berlakunya jenayah ini dan mencari jalan penyelesaian untuk menghentikan m a s a lah.
Kita tidak seharusnya melahirkan suatu masyarakat yang angkuk, tamak dan terlalu asyik mencari harta kekayaan. Sebaliknya kita pe r l u mewujudkan masyarakat penyayang.


Kakicilok : Aku cilok dari rencana Utusan Malaysia-Khamis 18 Februari 2010

http://Kakicontenglukisan.blogspot.com

---------------------------------------------------------------------------------------------------


1 comment: