31 January 2010

MIDDLE - EASTERN DELICIOUS




                                              As Salam saudara ku!

Middle East atau Naher Osten - merangkumi negara dari 3 benua iaitu Ethiopia, Sudan, Egypt dari Benua Afrika. Yemen, Oman, Saudi Arabia, Iraq, Syria, Turkiye, Greece, Iran, India, Pakistan, Afghanistan dan sedikit dari SSSR dan China.

Dulu aku pernah pergi umrah dan ziarah dengan ditaja oleh adek aku Majeed. Aku tinggal kat hotel di sekitar pasar tak jauh dari Masjid Kucing. Masa tu Masjid Kucing tengah ubahsuai untuk naik taraf. Selalunye lepas sembahyang Zuhor aku jalan-jalan sekitar pasar dan lorong belakang. Kebanyakan pekerje kedai kat sini adalah dari warga Bangladesh, India dan Indonsesia.

Aku selau beli kebab ayam dari penjual warga Indonesia yang telah menetap kat Makkah lebih kurang 5 tahun. Kebab yang diaorang jual menggunakan   roti hotdog. Dalam roti tersebut diletakan hirisan kebab ayam campur french frey. Rasanya masin sikit tapi janganlah komplin. Makan ajelah! Itulah rezeki dari kota Makkah Beb!


Berbalik pada cerita pasal makanan dari Middle-East ne, menu yang selalu kita dengar dan boleh dicuba dikebanyakan restoran Arab kat Bukit Bintang ialah saperti Kebab, Kofta, Mediterranean Chicken, Tabbouleh Salad, Hummus, Baba Ghanoush,Moroccan Chicken Salad, Greek Dried Bean Salad, dan lain-lain.





No comments:

Post a Comment