17 December 2012

KE SELATAN TANAH AIR

As Salam!
Aku bercadang hendak bercuti ke arah selatan tanah air. Aku mengajak adik Misah, abang Omar, adik Majid dan adik Midah. Kebetulan hari yang aku rancang, adik Misah nak pergi bercuti ke Bukit Fraser dan abang Omar  ada acara lain. Isteri aku si Mawa pulak terpaksa hantar emak balik ke kampong setelah berehat seminggu di rumah Ana [adek Mawar] yang terletak di Jalan Klang Lama.

Hari yang di-janjikan hanya adik Majid, adik Midah dan si Ijat [anak buah aku] ikut pergi bercuti. Ketika berehat untuk sarapan pagi di R&R, Majid cadangkan singgah di Air Hitam, lepas tu gerak ke Batu Pahat untuk makan tengahari. Macam biasalah kalau adek Majid singgah kat Batu Pahat! Pasti lepak kat gerai  Assam Pedas, tetapi tengahari itu gerai yang Majid selalu singgah tak bukak - jadi kami makan di gerai sebelah.

2- Lepas isi perut! Perjalanan diteruskan menuju Pontian. Keluar dari pekan Batu Pahat dan gerak arah kiri, baru adek Majid perasan sudah salah jalan. Kereta berhenti sekejap kat tepi jalan  dan Majid call si Ali (budak Batu Pahat) mintak arah laluan yang betul untuk ke pekan Pontian. Setelah Ali beritahu, kereta yang di pandu Majid berpatah balik arah ke pekan Batu Pahat dan seterusnya nampak papan tanda arah ke Pontian.

Rasa lega! Bila sudah berada dilaluan yang betul. Samalah dengan kehidupan kita kalau dolu-dolu kita jahil, kurafat, banyak buat dosa, dan hampir-hampir sesat. Kita kenalah patah balik kepangkal jalan Beb! Kalau sudah ada papan tanda senang sikit perjalanan kita. Jalan terus dan jangan beluk kiri atau beluk kanan. Lihat sajalah pemandangan atau kejadian sepanjang perjalanan kita. Rugilah kalu perjalanan kita di habiskan dengan  berkhayal atau acara tido!

3- Akhirnya! Sampai juga kami ke lokasi yang dihajati iaitu  Taman Negara Johor-Tanjung Piai. Walaupong kami rasa sedikit penat pasal lama duduk dalam kereta, tetapi hati kami tetap berbunga gumbira bila kaki kami melangkah menuju ke pintu masuk Taman Negara. Acara pertama ialah pergi ke tandas pasal sudah nak terkucil. Lepas itu beli tiket di kauter dan kami gerak masuk menyusuri boardwalk iaitu laluan siarkaki kayu yang disediakan di-sepanjang perjalanan menuju globe (The Southernmost Tip of Mainland Asia).

Di sini! Kita boleh lihat dan belajar banyak perkara tentang pemeliharaan hutan paya bakau. Di sinilah lubuk untuk pencinta alam! Tenang dan damai bila melihat pemandangan kapal-kapal berlabuh di persisiran, sambil merasa dinginnya tiupan angin dan alunan ombak Selat Melaka.

Disediakan gak! Campsite, tempat bbq, menara tinjau dan jetty. Aku dan Ijat panjat jugalah menara tinjau nie. Yelah! dah sampai kat sini, semua nak diterokai. Lepas itu kami gerak menuju jetty. Sampai separuh jalan si Midah berhenti, katanya takut nampak air laut dan laluan jetty tersebut pula menghala ke tengah laut. Gayat! kata adek Midah. Aku, Majid dan Ijat meneruskan langkah ke arah jetty dan si Midah perpatah balik dan menunggu kami di Visitors Complex.

4- Setelah kami puas menikmati hembusan angin laut Selat Melaka, kami cadang hendak mencari bilik untuk berehat. Singgah kejap di counter cendrahati. Si Ijat beli T.Shirt dan aku beli Your Guide to National Parks of Johor sambil bertanya tentang tempat penginapan yang hampir dengan Taman Negara. Diorang bagitau, ada resort tidak jauh dari taman nie!

Kami gerak menuju Tanjung Piai Resort! Setibanya dikauter penyambut tetamu-diorang bagitau hanya tinggal sedikit sahaja bilik sebab sekarang nie musim cuti sekolah dan kebanyakan bilik sudah ditempah oleh orang dari Singapura. Kami tempah dua bilik dan lepas itu segera bergerak, menapak ke arah bilik yang paling hujung sekali.

Ketika berjalan arah ke bilik, ada gak aku tanya Midah "Gayat tak?". Katanya sudah tak gayat, lagipong laluan pejalan kaki nie dibuat dari simen. Hehehe! Si Midah tersengeh sambil menjinjing beg pakaian...

Masuk bilik! Klik aircorn dulu dan tak lama lepas tu sayup-sayup kedengaran azan Magrib berkumandang. Adek Majid bergegas ke surau yang terletak tidak jauh dari bilik penginapan kami. Aku pulak, cepat-cepat mandi  sebelum menunaikan solat. Di pendekan cerita, usai solat Isha' kami keluar dari tempat penginapan untuk makan malam.

5- Majid cadangkan makan malam di Pontian. Di sebabkan lokasinya  jauh sangat  Majid ambik keputusan untuk makan malam di pekan Kukup sahaja. Cari punya cari kedai makan, akhirnya nampak papan tanda Restoran Haji Salleh yang terletak berhadapan dengan pejabat Imageresen. Sementara menunggu makanan dihantar, aku sempat ronda-ronda berhampiran jeti ke pulau Kukup.

Makan malam yang enak! Ikan stem, udang, sotong dan sayuran. Alhamdulliah syukur! Selesai menjamu selera kami berempat balik ke tempat penginapan. Besuknya kami check-out awal pasal henak melawat saudara belah arwah ayah di Bukit Pasir, Muar.

Sudah lama kami tidak datang ke Bukit Pasir. Dolu, pada awal tahun 80'an, arwah ayah pernah mengajak aku dan adik Majid melawat kakak arwah belah ayah. Itu cerita dolu! Ingat-ingat lupa di mana rumahnya. Pusing dua tiga kali tidak juga kami ketemu, akhirnya kami tinggalkan Muar dan menuju Alor Gajah.

Petang sudah ketika kami sampai di Alor Gajah! Kami singgah di rumah Ayu Amir. Ayu ialah adik kepada isteri aku si Mawa. Kami di jamu makan tengahari walaupun sebenarnya waktu sudah lewat petang. Lepas makan dengan lauk-pauk yang enak, kami meneruskan perjalanan  menuju Kulompo. - Wallahuaklam!