25 November 2013

DI BUKIT LAGONG!


As Salam! Aku baru sahaja selesai membasuh kedua tayar basikal mtb jenama Xds 598, yang aku beli dari rakan lama bernama Chan Ho Nam. Basikal nie semalam aku bawa berkayuh ke Taman Rimba Bukit Lagong bersama Mahfol.


Semalam! Lebih kurang jam 0750 pagi
, aku mula berkayuh menuju lokasi yang dijanjikan iaitu di Shell berhampiran Taman Paragon Utama, Selayang. Sementara menunggu si Mahfol yang berkayuh dari Sungai Tua, sempat gak aku mendengar beberapa buah lagu dari handpon Sony Ericsson.

Jam 0825 Mahfol Tiba! Kami meneruskan kayuhan arah ke Bukit Lagong. Sebelum niepong aku udah pernah berkayuh bersama Mahfol, Kuzai dan Chan Ho Nam pada 13 June 1012. Ketika itu aku berkayuh menggunakan basikal mtb jenama Giant yang bukan saiz aku. Berbeza dengan kayuhan semalam, mudah sahaja aku melepasi dua buah bukit sebelum memasuki lorong ke Taman Rimba Bukit Lagong, kerana basikal Xds nie lebih ringan dan sesuai dengan saiz tubuh badan aku.


Bukit Lagong! Memasuki kawasan hutan simpan Bukit Logong nie, terasa udaranya nyaman. Di celah-celah dahan, kelihatan sinar matahari pagi, kicauan burung-burung penuh keriangan, dibawahnya terdengar bunyi arus sungai mengalir, membawa sekali sampah-sampah semalam yang dibuang oleh manusia.

"Manusia itu memang tidak cukup akal, membuang sampah ke-dalam sungai" itulah mungkin rungutan dari arus sungai.



Tebuk Tupai! Singgah sekejap di kebun durian kepunyaan keluarga Mahfol. Ada beberapa biji buah durian yang masih hijau, sudah di tebuk tupai. Teringat aku akan istilah popular orang dolu-dolu iaitu 'Buaya Darat' dan 'Tebuk Tupai'. Selalunya mengenai seorang gadis pingitan yang di tipu oleh pemuda ala-ala Casanova gitu! Keluarga gadis tersebut malu bukan kepalang, kerana anak gadis mereka tidak jadi bertunang. Udahlah pulak tu, mengandung tiga bulan. 

Orang Asli!
Selepas berehat di kebun durian, kami kayuh semula arah ke penempatan orang Asli. Sedang kami asyik berkayuh menyusuri sungai tiba-tiba sekawan anjing menyalak.  [Yalah Bro! Maksud aku asyik tu bukanlah menaruh berahi tetapi leka sebentar apabila menikmati pemandangan hijau ciptaan Tuhan].

"Gong! gong! gonggggg!!!" menyalak lagi anjing-anjing tersebut sambil tunjuk muka garang konon.


Takut! Kalau kenkawan diluar sana menghadapi situasi seperti ini, janganlah lahirkan perasaan takut sehingga haba takut dari tubuh kenkawan dapat di hidu oleh anjing-anjing tersebut. Lagipong, anjing-anjing kampongan tersebut bukan dilatih untuk menggigit manusia. 

Off Road! Kayuh dan terus kayuh melalui laluan sempit celah-celah perkampongan orang Asli menuju jalan tanah merah, lecak dan berbukit.

"Fuhhh! Tinggi gak bukit ne"
kata Mahfol sambil tolak basikal. Aku pong terpaksa berhenti dan tolak basikal ke tepi, bila nampak ada sebuah motosikal orang Asli, yang dibelakangnya ada sebuah bakul penuh dengan buah durian. Di ikuti pulak sebuah jentera 4x4 yang dibelakangnya juga penuh dengan raja buah. 
Patah Balik! Kami berhenti diantara dua lorong. Tak pasti, baik kami berpatah balik menuruni bukit menuju arah perkampongan orang Asli dan berhenti di tepi sungai tempat selalunya orang ramai. Dua budak lelaki itu sedang mengutip sampah, seorang mengutip di dalam sungai  dan seorang lagi mengutip sampah dijalan raya dan dipingir sungai.

Sampah Sarap! Kesian melihat mereka terbongkok-bongkok mengutip sampah sarap semalam yang dibuang orang. Mahfol bertanya pada salah seorang budak tersebut, adakah mereka berdua ini suka dan rela atau kumpulan sukarelawan. Dari penjelasan  budak lelaki tersebut, mereka berdua menolong bapanya membersihkan kawasan perkelahan tersebut. Kebetulan pulak cuti sekolah, jadi ada baiknya menolong bapa bekerja daripada membuang masa di siber cafe atau bermain game dan melayari internet.



Perangai Tidak Berubah! Kami menghampiri pula seorang lelaki yang mengendong alat penyembur angin, kira macam penyapulah Bro! Kami berbual seketika dan mendengar luahan hati seorang lelaki.

"Beginilah hari-hari, kalau hari Isnin lagi banyak sampah, pasal diaorang buang ketika berkelah pada hari Sabtu dan Ahad. Walaupong udah disediakan tong sampah, tetapi pengunjung tetap buang sampah merata-rata. Ada yang lagi teruk perangainya, buang sampah ke dalam sungai." Lelaki itu memulakan bicara sambil mengisi minyak petrol kedalam tong penyembur angin.


Sambung lelaki tersebut "Pernah saya tegur satu keluarga Melayu yang buang sampah suka-suka hati dia. Keluarga Melayu tu pulak marah saya".

"Orang Melayu memang lambat pick-up, lagi-lagi bab kebersihan. Orang Melayu tak macam orang Jepun dan Korea yang sentiasa menjaga kebersihan".
Balas Mahfol sambil minta diri untuk beredar!







No comments:

Post a Comment