02 November 2013

FRIM & SUNGAI SERAI



Awal pagi ini,
selepas aku menunaikan solat subuh, ingin saja aku membatalkan niat untuk berjogging. Terasa nak tido balik, mengantuk giler Beb! Mana tak ngatuk, aku dikejutkan dari tido dengan bunyi mercun tepat jam 1200 tengah malam tadi. Bunyi mercun tu pulak berselang-seli dengan bunyi tembakan bunga api dan bunyi alarm dari kereta selama hampir satu jam.

Fuhhh! Taknak kalah gak kaum India ne bila nak sambut Hari Deepavali. Siap bakar mercun dan bunga api, tiru budaya kaum Cina. Tapi apa kurangnya orang Melayu, bila tiba nak malam raya, diaorang pong bakar mercun dan bunga api. Kaum Cina bakar mercun kerana budaya nenek moyang mereka dari negara China dan lagi pong untuk membeli mercun bukan satu hal besar bagi mereka. 

"Nak jogging kat mana pagi ne bang?"
Aku tersentak dari lamunan. "Kita masuk frimlah! Ingat pagi ne nak jogging ikut trek basikal pulak". Sambil mata jeling jam dinding yang jarumnya menunjukkan kul 0705 pagi. Kami perlu sampai awal kat frim, maklumlah hari ne hari Sabtu, tentu ramai orang dan kalau lewat sikit, parking nanti penuh.
Kami sampai dipintu masuk frim jam 0735 pagi. Bayar pada Pak Guard RM6.00 iaitu bayaran bagi sebuah kenderaan RM5.00 dan RM1.00 pula bayaran sebagai pelawat tempatan. Ketika berurusan di pintu masuk tadi, baru aku perasan iaitu Pak Guardnya (pengawal) udah bertukar wajah.

Minggu lepas Pak Guardnya aku lihat berbaju biru gelap dan wajah-wajah diaorang lebih kepada wajah Bangla, Sri Langka atau mungkin Pakistan. Pagi ne pulak aku perhatikan, pengawalnya pakai baju putih dan bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik. "Orang Melayulah tu!" bisik isteri aku.


Selepas
kami berjalan, kekadang berlari menyusuri trek off road mtb, lepastu lalu kat tasik dan akhirnya selesailah aktiviti kami difrim. Tengahari pulak, ada jemputan majlis resepsi Arieffudin & Nurul Syamim@Mimi yang diadakan kat Kg Sungai Serai, Hulu Langat Selangor.









No comments:

Post a Comment