30 July 2014

BALIK KAMPUNG



Dari
bual bicara kenkawan di Surau ketika menikmati moreh, biasanya
kenderaan dari Kolompo menuju Utara akan mula bertali-arus atau ayat lain berjurutan pada pagi Jumaat dan lebuh raya akan sesak giler ketika menghampiri Slim River hingga ke Sungkai. Ketika inilah kita akan melihat tahap disiplin pengguna lebuhraya. Adakah pengguna lebuhraya sanggup bersabar dan memandu perlahan-lahan atau memotong disebelah kiri menggunakan lorong kecemasan!

I- Kami
merancang balik kampung pada pagi Ahad dan akan datang semula ke Kolompo  pada pagi Rabu. Jam 0700 pagi, kami mula gerak melalui lebuh raya Utara menuju Tanjung Malim. Ketika dalam perjalanan, memang ada beberapa buah kenderaan yang degil, salah guna lorong kecemasan dan pulak tu menukar lorong dari kiri, tengah dan terus kekanan.

Mungkin kebanyakan pengguna lebuhraya tiga lorong tidak mengetahui bahawa lorong paling kiri adalah lorong perlahan, lorong tengah adalah lorong laju dan lorong paling kanan pula ialah lorong untuk memotong kenderaan. Sayangnya, kebanyakan pengguna lebuh raya lebih gemar menggunakan lorong tengah sebagai lorong santai yang kekadang tu menyusahkan pengguna lain.

Walaupong
kenderaan berpusu-pusu arah ke Utara tetapi aliran trafik masih terkawal dan kami tiba di tol Tanjung Malim lebih awal dari jangkaan. Lepas tu perjalanan diteruskan dan berhenti di Behrang
kerana hendak membeli ikan dan sayur untuk berbuka puasa nanti.

Fuhhh! Punyalah ramai umat di pasar Behrang. Yang paling ramai pastinya digerai menjual santan dan gerai menjual ayam halal. Biasalah, kalau hari raya takde juadah rendang ayam dan ketupat kira tak cukup syaratlah. - Kami idaklah sanggup beratur dikedua-dua gerai tersebut pasal kami udah pong beli santan lebih awal di Pasar Selayang dan kami frozenkan!

II-
Selesai menurunkan bagasi dan tumpang letak beg di bilik anak lelaki Zainal, aku pong ke belakang rumah bersama sebuah kamera jenama Olympus. Dengan panduan Program Auto, aku boleh merakam
portrait,
landscape, indoor, self portrait, sunset, cuisine, documents atau 3D Photo. - Favourite aku kalau nak rakam gambar memang kat belakang rumahlah!

Aksi
kucing dan pic buah pulasan dibawah ini, aku rakam menggunakan Magic Pop Art. Dua keping gambar ini tidak perlu lagi aku edit menggunakan photoscape kerana bagi aku gambar ini sudah cukup terang dan tidak perlu disuluh lagi!


Gambar
yang ini pulak aku guna Magic Dramatic yang latar belakangnya
seakan-akan terbakar. [Gambar dibawah ini adalah sebahagian pemandangan dibelakang rumah seperti buah pulasan yang masak ranum, buah manggis, duku, rambutan, pisang, buah sukun serta pokok koko, pokok cempedak dan ada gak pokok getah Beb!]


Nota Kaki :
Selepas ini akan menyusul entri 'First Raya' bersama pic yang kelihatan lebih meriah gitu. - Jumpa lagi dengan izin Allah!











No comments:

Post a Comment