04 December 2014

JALAN-JALAN di TELUK INTAN [bhg. 2]

Aku
sambung story dari entri 'Menara Condong di Teluk Intan' yang aku udah post sebelum ini iaitu kami menginap di Anson Hotel, Jalan Sekolah. Kami berehat sekejap dalam bilik dan lepastu keluar jalan-jalan cari makan. Sabelum datang bercuti, aku dapat sedikit info pasal Leaning Tower dan tempat-tempat makan yang menarik di Bandar Teluk Intan. Khabarnya, mee rebu Mastan Ghany adalah yang terbaek di Teluk Intan!

I- Salepas
kami panjat dan klik! klik! sekejap di Menara Condong Teluk Intan [Leaning Tower], kami pun merayau-rayau disekitar rumah kedai dan ternampaklah kedai Mastan Ghany. Ketika kami memasukki kedai tersebut, udah ramai pelanggan [mungkin pelancung] sedang menikmati rojak, mee rebus dan abc. - Apa lagi, kami pun tidak mahu ketinggalan untuk mencuba rojak dan mee rebus Mastan Ghany!

Teluk Intan
ne, selain mee rebus dan rojak Mastan, terkenal juga dengan restoran lambai[1]
nasi kandar, udang galah kat jeti, kopi digerai Mara dan cendol di food court [berhadapan Menara Condong]. Malah, pemanis mulut seperti abc dan cendol mudah didapati disini. - Hanya dengan sedikit ilmu risikan, kita boleh tau dimana gerai yang menjual cendol paling sedap Bai!

Alhamdulillah! Mee Rebus dan rojak sudah dicuba. Ketika ini, jam ditangan jarumnya menunjukkan hampir pukul 0130 tengahari, kami pun gerak balik ke tempat penginapan di Jalan Sekolah. Mandi dan solat. Lepas waktu Asar nanti, kami bercadang untuk jalan-jalan kat jeti [dataran udang galah] dan minum petang. - Diaorang katalah, kalau nak rasa 'Air Bandung Tarik' - kene rajinlah merayau-rayau sekitar gerai dan food court!

II-
Jam 0430 petang, kami turun ke lobby hotel. Untuk kepastian, aku bertanya pada salah seorang hotel staff tentang lokasi sebenar jeti dan Dataran Udang Galah. Kami berdua pun menapak
[2] ikut celah-celah rumah kedai dan dicelah-celah gerai pasar malam yang baru hendak mula beroperasi. Kami melintas jalan. Disebelah kanan jalan menuju jeti, kelihatan replika dua ekor udang galah. - Jeti yang kami singgah ne pulak ialah Jeti Persatuan Pengail-Pengail Melayu, Hilir Perak!

Teringin
gak nak makan udang galah kat jeti tadi tetapi aku alah[3] dengan makanan laut. Lagipun, ketika kami lalu dihadapan gerai-gerai pasar malam tadi ada kelihatan beraneka juadah dijual. Seperti sate, soto, pecal, kebab, burger, nasi lemak bungkus, pesembur, wajik[4], lemang, tapai dan kuih-muih. - Fuhhh! Melelih air liur Bai, tetapi kami tak beli sebab nak minum petang kat food court!

Food Court
ne lokasinya betul-betul dihadapan menara condong. Kami gerak dari satu gerai [stall] ke satu gerai hingga sampai ke-penghujung. Akhirnya, kami memilih untuk minum petang digerai paling hampir dengan menara condong. Minum petang kami ialah cendol, air asam boy, 10 sate ayam dan 5 sate perut. - Sebelum ne, tak pernah kami minum petang sambil pekene sate, tetapi di sini kami ikut rentak orang Teluk Intan Bai!

Salesai
udah minum petang. Kami gerak tinggalkan foodcourt dan Dataran Menara Condong. Menyusuri laluan disekitar padang bola berhampiran Sentral Intan [sebuah pusat perniagaan komersial] dan kami mula melangkah sedikit laju kerana melihat langit mulai mendung, tandanya hari hendak hujan. - Masa nelah aku teringat dailog "Hari nak hujan - angkat kain dijemuran".

Sebaik sahaja kami memasuki bilik penginapan, hujan pun turun. Sejuk. Mulalah teringat teh tarik mamak tetapi yang hairannya, sejak tengahari tadi ketika kami merayau-rayau sekitar Teluk Intan, tak nampak pulak gerai atau Restoran Mamak! - Mungkin orang Teluk Intan, tak berminat dengan teh tarik dan ruti canai mamak kot!

Nota Lutut : Tak pekene teh tarik mamak pun tak kisahlah janji lepas ne aku sambung bahagian tiga [3] dengan tajuk 'Malam di Teluk Intan'. - Wallahuaklam!