28 October 2016

TAMAN NEGARA KUALA TAHAN



Mukadimah!
Pejam-celik, pejam-celik akhirnya aku sudah hampir ke penghujung langit Oktober 2016. Langit Oktober bagi setengah orang mungkin biasa-biasa sahaja tetapi bagi pencinta alam, Oktober adalah bulan hijau dimana pada bulan tersebut telah diadakan Minggu Alam Sekitar Malaysia dengan tema 'Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama'.

Sesuai dengan tema tersebut, ada kelompok masyarakat yang mahu mengawal pencabulan alam sekitar dan satu kelompok lagi terus menerus melakukan aktiviti penebangan dan penggondolan hutan. Tumbuh-tumbuhan yang menghijau, buah-buahan yang menguning, bunga yang berwarna warni, pohun yang tinggi-rendah, besar-kecil, ada yang boleh dimakan dan ada pula yang tidak boleh dirasa, ada yang menjadi ubat, ada pula yang menjadi racun, mungkin akan pupus begitu sahaja.

Bila sebahagian alam yang hijau itu pupus, lalu menjelmalah masalah baharu seperti bencana alammasyarakat pula mungkin berada dalam te
rtekan dan hidup sentiasa dalam kebimbangan. Mana tidak bimbang! Lihatlah alam manusia itu sendiri sentisa bergantung dengan alam sekitar. Dari alam kita mendapat angin dan udara yang berhembus dari utara ke selatan dan dari timur ke barat, berulang-ulang, memenuhi segenap ruang dan lapangan. Udara itu ada yang laju bergerak ada yang perlahan, ada yang sejuk nyaman ada pula yang hangat berbahang. Udara adalah syarat utama bagi makhluk yang ingin hidup dibumi Allah ini.


2-
Kita tinggalkan mukadimah yang berjela-jela dan berbunga-bunga. Kita kembali kepada tajuk 'Taman Negara Kuala Tahan'. Jika aku hendak melihat warna hijau, jika kulit aku mahu dijamah oleh angin sejuk nyaman, jika aku mahu mendengar decitan burung-burung, jika aku mahu merasa gigitan nyamuk dan pacat, jika aku mahu mendengar suara manusia yang resah gelisah, disitu ada pengkalan, ada arus sungai yang berlumpur, ada bot yang terdampar menanti kedatangan aku.

Esok [29 Oktober 2016] adalah cuti umum kerana hari perayaan Deepavali khas untuk masyarakat India yang beragama Hindu sahaja. Aku pula bercadang untuk bersahabat dengan alam ke Taman Negara Kuala Tahan, Pahang. Esok juga, aku dan beberapa rakan berjanji untuk bertemu seawal pagi di stesen bas Jalan Pekeliling Kuala Lumpur. Dari stesen tersebut kami akan menumpang bas ke bandar Jerantut dengan kadar tambang rm18.00 seorang dengan masa perjalanan selama tiga jam.

Dari
stesen Jerantut kami akan singgah makan tengahari sebelum meneruskan perjalanan ke Kuala Tahan dengan harga tiket bas rm7.00 dengan masa perjalanan selama satu setengah jam. Di Kuala Tahan nanti kami akan mendapatkan bilik hotel baget. Jika bilik hotel penuh, mungkin kami terpaksa menyewa tapak perkemahan berhampiran Tembeling River View Lodge.

Apabila tiba di Kuala Tahan barulah kami merancang aktiviti yang hendak dilakukan. Antara aktiviti di Taman Negara ialah conopy walk yang jaraknya dari Wildlife HQ ialah 1.2 km dengan berjalan kaki [by treking] atau menggunakan bot. Jungle treking yang popular pula antaranya ialah ke Bukit Teresek, 30-45 minit perjalanan dengan jarak sejauh 1.7 km dari Wildlife HQ. Lubok Simpon, mengambil masa antara 20-30 minit perjalanan. Ke Gua Telinga yang mengambil masa perjalanan antara 2 jam 30 minit.

Lain-lain aktiviti seperti night jungle walk ke Bumbun Tahan atau rapid shooting dengan menyewa bot sambil menyusuri Sungai Tembeling dan melawat kampung orang asli. Aktiviti yang lebih mencabar ialah menapak ke Lata Berkuh yang mengambil masa selama 5 jam perjalanan atau hendak lebih adventure lagi bolehlah menjelajah hutan dan mendaki Gunung Tahan yang jarak perjalananya [classic trail] sejauh 53km dari Wildlife HQ tetapi sekarang telah ada laluan baru yang jaraknya hanya 32km dan  memerlukan  4 hari 3 malam sahaja. Fuhhh! 32 km. Boleh tahan jauhnya Bro! - Cut!

No comments:

Post a Comment