31 October 2016

TIGA HARI DUA MALAM

Setesen Bas!
Hari Sabtu, awal pagi aku sudah terpacak di sekitar setesen bas Jalan Pekeliling, Kolompo. Sambil mengendong beg hijau epal jenama Jean-Francois Explorer 80L, aku mengintai kauter jualan tiket untuk ke Bandar Jerantut. Tingkap kacanya belum dibuka dan beberapa penumpang sudah berdiri dihadapan pondok jualan tiket. Aku gerak ke arah gerai makan untuk sarapan pagi. Memesan secawan teh O dan dua biji telur setengah masak. Harga sarapan pagi cuma rm3.00[1].

Pukul 07.30 pagi Baha sampai sambil membawa berita sedikit kesal kerana last minit Azlan dan Bob tidak dapat ikut serta backpacker ke Taman Negara Kuala Tahan. Skrip seperti ini nampaknya berulang, bilamana di saat-saat akhir, Malek terpaksa membatalkan hasrat untuk ikut sama backpacker ke Ulu Leggong melalui Kuala Lipis, Kota Bahru, Jeli dan Gerik, pada 10 March 2016 [Backpacker KL-Kuala Lipis].

Ahh!
Tak kisahlah ujar si Baha. Berdua pun berdualah. Kami selesai sarapan. Gerak ke kauter tiket. Beli tiket ke Jerantut dengan harga rm18.40[2] seorang. Metrobus Exspres gerak meninggalkan Jalan Pekeliling menuju Jerantut pada pukul 08.10 pagi melalui Jalan Pahang, masuk Lebuhraya Duke dan terus ke Lebuhraya Pantai Timur. Ketika waktu melangkah ke pukul 0935 pagi, bas tersebut exit tol Lancang menuju bandar Mentakab.

Bas berhenti 10 minit di perhentian Mentakab untuk mengambil penumpang. Bas kemudian bergerak menuju Jerantut melalui beberapa buah kampung antaranya, nama kampung yang sedikit pelik dan seram ialah Kg Mambang Berulang. Di pinggir jalan pula, kelihatan banyak gerai menjual ikan patin dan talapia. Bas sudah melepasi pekan Kuala Krau dan tiba di stesen Jerantut pada pukul 1120 pagi.

Bandar Jerantut.
Kul 1120 pagi. Sebaik sahaja turun dari bas, kami di sapa oleh seorang lelaki, wakil dari NKS Hotel & Travel Sdn Bhd yang menawarkan perkhidmatan bot dari Jetty Kuala Tembeling ke Taman Negara dengan harga rm50.00 dengan masa perjalanan meredah Sungai Tembeling lebih kurang dua hingga tiga jam. Kami menolak tawaran tersebut kerana kami sudah merancang dari awal untuk menggunakan bas ke Kuala Tahan.

Bas untuk ke Kuala Tahan akan bergerak pada pukul 0100 tengahari. Masih ada masa selama satu jam lebih untuk kami makan-minum atau berjalan-jalan di sekitar bandar Jerantut. Aku dan Baha keluar dari kawasan perhentian bas  [masih baru] menuju ke tapak pehentian bas lama. Ini adalah kali ke tiga aku berada di bandar Jerantut.  Sebelum ne aku pernah singgah sekejap bersama isteri aku, adek Majid dan anak buah si Ammar sebelum meneruskan perjalanan ke Kuala Tahan.

Cuaca di Jerantut ketika ini panas. Baha mencari Atm. Aku cadangkan pergi sekitar perhentian bas lama. Di situ nanti ada mesin Atm dan sebuah restoran masakan Melayu. Kami berjalan kaki mencari arah. Akhirnya kami sampai tempat yang dituju dan Baha terus ke mesin Atm mengeluarkan sedikit wang. Aku pulak melihat-lihat tapak perhentian bas lama. Yang kelihatan cuma beberapa lelaki Melayu sedang bermain dam dalam kawasan perhentian tersebut. Aku menoleh ke seberang jalan. Restoran Melayu juga sudah tidak ada, mungkin berpindah disekitar rumah kedai atau food court berhampiran kompleks baru.

Matahari hampir tegak segalah di langit dan cuaca mulai membahang. Baha lapar dan perlu mengisi perut sebelum menaiki bas ke Kuala Tahan. Kami menapak arah deretan rumah kedai berhampiran food court dan singgah di sebuah kedai 'Patin Station' berdinding cermin serta berhawa dingin. Baha memesan set makan tengahari [rm6.00] iaitu nasi kukus, ayam goreng berempah dan segelas Teh O Iced. Aku pulak, masih kenyang dan hanya memesan semangkok Lee Cekang Iced rm4.00[3].

Menghampiri jam 1250 kami sudah berada dalam bas Pahang Lin Siong dan membayar harga tiket rm07.00 seorang[4]. Pukul 01.15 minit, bas meninggalkan bandar Jerantut menuju Kuala Tahan dengan membawa penumpang warga tempatan serta sembilan orang pelancung Mat Salleh. Melalui beberapa buah kampung, felda dan ladang kelapa sawit, berselisih dengan lori balak, jalan sempit yang bengkang-bengkok, akhirnya kami sampai di Taman Negara Kuala Tahan, Pahang.

Kuala Tahan.
Pukul 02.50 petang. Keluar dari bas. Perut aku mula keroncong kerana belum di isi. Pun begitu, aku tidak peduli tentang perut lapar. Kami menapak menuju tepian sungai Tembeling, masuk lorong sempit, dibelakang sekolah rendah dan berhenti di Dakili Hostel untuk bertanyakan bilik. Sudah penuh ujar seorang pemuda. Tidak hairanlah aku, kerana hujung minggu dan cuti umum Depavali, biasanya ramai orang mengambil kesempatan untuk beriadah di kawasan hutan, berkemah atau meredah anak sungai dan bukit-bukau, bagi melepaskan rindu dendam kepada alam atau sekurang-kurangnya dapat melepaskan tekanan pada hujung minggu gitu!

Kami terus bergerak menyusuri lorong sempit antara pagar sekolah dan pondok serta rumah papan yang sudah usang. Masuk ke dalam lagi, ikut petunjuk arah papan tanda yang dicacak ditepi lorong. Di situ kami nampak kawasan chalet dan hostel antaranya Liana Hostel, Dakili Hostel, Rainbow Hostel, Hana Guest House dan Marsheer Hostel dan Chalet. Kami berhenti di-kaunter Marsheer untuk bertanyakan room rate bagi sebuah chalet. - Cut!

Perbelanjaan :
[1] Sarapan Pagi rm3.00 [2]Tiket Bas KL - Jerantut rm18.40. [3]Minum Lee CeKang Iced rm4.00 [4] Tiket bas dari Jerantut - Kuala Tahan rm7.00. Jumlah perbelanjaan setakat ini: Rm32.00.