09 June 2012

Bercuti ke Johor Bahru!

Salam kengkawan semua!
Kita jumpa lagi di entri bulan June 2012 dengan story percutian aku ke Johor Bahru @JB. Memang lama dah nak bercuti ke JB dan bila cuti lulus aje, aku pun call adik aku Majid dan anak buah aku Ammar. Diorang setuju bercuti ke JB pasal lama gak tak jalan-jalan ke JB. Pasti sekarang JB menarik dengan terbinanya Kompleks Kastam, Danga Bay, Zon Mall, Kota Iskandar, Johor Premium Outlets dan yang terbaru (masih dalam pembinaan) ialah Lego Land.

Kami bergerak dari KL jam 09.30 pagi melalui lebuh raya Plus dan singgah di Air Hitam. Kat Air Hitam ne memang terkenal dengan penjualan pasu dan buah-buahan. Teringin nak beli nenas moris dan durian belanda, tetapi terpaksa batalkan hasrat hati pasal kami mahu menuju pusat bandar JB. Nanti bila balik dari JB, kami janji nak singgah kat Air Hitam. Pasal dah singgah, beli gak sikit untuk kunyah-kunyak ketika dalam bilik hotel nanti. Aku beli pisang salai, kuih denderam (telinga keling) dan kerepek pisang.

Lepas tu kami  patah balik ke Batu Pahat pasal Majid teringin nak makan kepala ikan assam pedas. Perjalanan dari Air Hitam melalui Parit Raja, kelihatan rumah kedai lama atap zink dan bangunan lama ketika zaman British dan zaman Jepun. Sampai kat Batu Pahat, kami singgah kat gerai Assam Pedas. Hampir semua gerai kat sini menjual masakan assam pedas. Lepas isi perut, kami gerak meninggalkan pekan Batu Pahat menuju pusat bandar. Dalam perjalanan Majid cadangkan singgah dulu kat Johor Premium Outlets (JPO) di Kulai Jaya. (Nanti aku ceritakan kisah lawatan kat Johor Premium Outlets di entri terbaru).

Selepas menghabiskan masa, keluar - masuk di Johor Premium Outlets, kami gerak ke pusat bandar untuk check-in kat The Puteri Pacific. Bila sampai kat front desk dan tanya bilik yang paling murah - sudah penuh! Tinggal bilik Suite aja.  Wah! Bilik Suite ne untuk tetamu yang banyak duit. Macam kami ne, kene lah dapatkan bilik Standard atau pun setidak-tidaknya bilik Superior yang room rates nya bawah rm200.00 semalam. Kami tinggalkan Puteri Pacific Hotel dan gerak ke Jalan Tun Abdul Razak dan beluk ke Jalan Station. Nampaklah Citrus Hotel, yang lokasinya tak jauh dari Station Keretapi Tanah Melayu (KTM).

Kat Citrus Hotel, kami ambik dua bilik Standard dengan room rates rm159.00 semalam  termasuk breakfast dan Wi-Fi. Hotel ne masih baru dan bilik yang kami dapat juga bersih, cantik dan diaorang ne pandai main warna. Masuk bilik dan mandi - rehat kejap. Lepas Magrib, kami cadang nak ge Danga Bay dengan teksi.

Nota Kaki : Lepas entri ne, aku akan story lawatan kat Danga Bay + Fun Fair dan jalan-jalan kat Pasar Malam di Bandar JB. Akan menyusul pulak entri Klik-klik diJB dan Lawatan ke Nusa Jaya+Kota Iskandar. Jumpa lagi! - [mj]

Kompleks Kastam JB
Rumah Kedai
Lorong Assam Pedas+Batu Pahat
Majid dan Ammar@ Batu Pahat
Sayur Petola @ Gerai Assam Pedas
Rumah Kedai atap zink di Parit Raja

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

2. As Salam, Baru sahaja hari ini saya melihat entri ini semula di mana terdapat iklan percutian yang saudara kendalikan. Terima kasih di ucapkan kepada saudara Amsyahril dan Inshaallah saya akan beritahu rakan-rakan yang lain tentang Kita Holidays Travel ini...