24 June 2012

HARI BALAI TERBUKA


Selamat Berhujung Minggu!
1- Pagi semalam aku ge jemputan 'Hari Balai Terbuka' sempena sambutan 'Hari Polis ke 205 Peringkat Kontinjen Kuala Lumpur'. Kad jemputan tu sebenarnya untuk boss aku, tapi sebab boss tak dapat datang-akulah gantinya!


Ada  pameran dan makan-makan. Bermacam  peralatan yang dipamerkan termasuklah peralatan anggota polis yang selalu buat roadblok. Ketika aku melihat-lihat beberapa peralatan yang dipamer, teringat aku akan satu story mengenai saorang penunggang motosikal ditahan ketika sekatan jalan raya. Sebaik motosikal berhenti anggota bertanya:

"Tolong bagi kad pengenalan dan lesen motor encik!"


Lalu penunggang motosikal itu menghulurkan  kad pengenalan.

"Mana lesen motor?" sergah anggota.

"Aku baru saja beli ini motosikal di kedai Cina tu. Tapi bila aku mahu beli lesen motosikal, Cina tu kata, dia tak jual lesen, dia hanya jual motosikal. Aku pun bawalah ini motosikal balik rumah" jawab si penunggang motosikal.

"Encik jangan main-main. Tunggang motosikal mesti ada lesen memandu. Encik nak balik mana?" soal anggota polis tersebut.


"Itu! Kan ada alamatnya di dalam kad itu. Kg Orang Asli Bukit Laggong" selamba saja di-jawab oleh penunggang tersebut. Terdiam sekejap anggota polis. Terus bersuara dengan nada marah "Jalan-jalan". 


[Ini hanyalah cerita pendek  yang aku dengar melalui perbualan anggota yang pernah bertugas buat sekatan jalan raya]. 

Sesiapa yg terjumpa benda ne, sila hubungi balai terdekat!
Anggota polis trafik bersiap sedia untuk buat show "menunggang motosikal berirama"
Mayat dalam Defender!
Salah satu pameran...
Wah! Ne kereta peronda baru ne...

"Balai Polis Bukit Kepong kene serang!"
Sedang asyik dengar penerangan dari Jab Forinsik!
Apa yang di bincangkan tu Bro!


2- Tengahari tu orang memang ramai. Ada yang sedang menjamu selera, ada yang sekadar melihat-lihat sahaja.  Cuba kenkawan perhati betul-betul. Dalam ramai-ramai pengunjung ne ada tak yang sedang bertugas kira macam under cover gitu. Siapa? Aci yang pakai sari hijau merah ne ke atau Minah yang memakai kemeja T hitam bersama baby. Kalau korang nak masuk jadi mata-mata gelap, kena peka dengan gaya penyamaran. Nantinya tentu korang kata:

"Tentulah Minah yang berkemeja-T bersama baby".

Bagaimana kalau aku katakan yang sedang under cover tu ialah Aci baju hijau merah! Tentu korang  tak percaya kan!- Wassallam!



 
Nota Lutut: Kalu tak nak masuk  penjara jangan buat jahat! Bukan aku kata tapi polis yang kata. Pesanan Hang Tuah "Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali". Jumpa lagi!

Gimik Perasmian!

No comments:

Post a Comment