09 September 2011

ALANG SEDAYU - GOMBAK!


Salam Jumaat!
Pagi tadi aku dengan Mahful ge kayuh ke Alang Sedayu, Gombak. Kami janji bertemu berhampiran Masjid Amaniah. Jam 08.30 pagi kami kayuh melalui Batu Caves, Simpang Tiga, Sekolah Rendah Gombak Utara dan terus ke Batu 8 Gombak. Kami berhenti di sabuah gerai tepi jalan berhampiran Batu 9 untuk sarapan. Lepas tu kami terus kayuh menuju Alang Sedayu melalui penempatan orang Melayu, Kem Sri Raudah dan berhenti sekali lagi berhampiran Muzium Orang Asli untuk pekena teh panas.

Sepanjang perjalan menuju Alang Sedayu, kami selalu berselisih dengan lori hantu dan trillar. Jalan lama ke Bentong yang kami lalui adalah jalan yang mungkin dibena pada tahun 40'an. Kebanyakan lori tersebut berulang alik mengankut batu atau pasir ke tapak projek yang kami tidak ketahui. Jalan memang sempit! Untuk menyelamatkan diri dari tidak disodok oleh lori-lori tersebut, kami selalu mengalah dan berhenti mengayuh serta keluar dari jalanraya. Malang tak berbau Beb!















Kayuh dan terus kayuh. Jalan berbukit, sempit dan basikal mula terasa berat. Terpaksa tukar gear rendah. Kayuh punye kayuh akhirnye sampai juga kami di persimpangan masuk ke Alang Sedayu. Kami happy! Akhirnye samapi gak kami tempat perkelahan Alang Sedayu. Sayangnye, Alang Sedayu hanya indah kabar dari rupa. Hutan Simpan yang diselia oleh Jabantan Perhutanan tu banyak sampah dan kotor. Ada plak kaum tak berumah, membina penempatan haram di tepi sungai yang airnye mengalir lesu. Itulah nasib sungai di negara kita. Mereka yang datang berkelah selalunye meningalkan sampah sarap yang akhirnye akan menyumbat laluan sungai tersebut.

Bila agaknye NGO yang cintakan sungai kita datang
nak bersihkan sampah sarap ne!






1 comment:

  1. betulke indah kabar dr rupa, baru semangat nak pegi kem, last2 baca article ni, merudum terus semangat tu.. buat assignment lg bagus

    ReplyDelete