04 September 2011

1st Syawal 1432 Hijrah

Selamat Hari Raya Bloggers!
1st Raya aku ge beraya kat rumah Misah.
Sebenarnye aku baru je balik kojer jam o7oo pagi. Lepas mandi sunat aidulfitri, bergegas ke Masjid untuk sembahyang Raya. Fuhhh! Ramainye umat kat Masjid...dua kali ganda dari tahunlepas. Yang meramaikan ialah pekerja asing yang tak balik kampung. Mereka kebanyakan dari negara Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Sri Langka dan India.










































Balik dari Masjid, tido dulu. Memang mangantuk kalu tak cukup tido! Apa-apa hal pong aku cuba bukak mata untuk beraya kat umah adik aku. Jam 10.45 pagi aku adalah tetamu yang pertama sampai kat umah Misah. Lepas tu Majid sekeluarga sampai, di ikuti keluarga Midah anak beranak. Tuan umah jemut makan dengan menu di pagi raya saperti lontong, paru berempah, rendang daging + paru, ayam masak madu, kuah kacang, serunding udang dan serunding daging.
















Jam 1330 petang kelurga Kak Ana, Norlela, Zilah dan kelurga Aiin sampai. Lepas ne nak beraya kat umah Ali, lepas tu ziarah kubur, umah Mak Cik dan singgah umah Kak Timah. Sayangnyer perjalanan sedikit terganggu kerana banyak kenderaan dan ada berlaku kemalangan. Jam 1545 petang baru sampai di tanah perkuburan. Olih kerana dah hampir senja, kami tak sempat singgah umah Ali dan umah Makcik! Harap tahun depan, kalu di- panjangkan umur dan murah rezeki, serta cukup sihat-kami akan singgah umah Ali dan umah Makcik. Kepada kengkawan yang membaca entri ne, MJ menggucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir & Batin.


Posted by Kakiconteng!
September 4, 2011


No comments:

Post a Comment