14 March 2014

MEOW! MEOW!



Sudah
lima hari aku bersama Azahan menginap
di rumah adek Majid. Selepas solat subuh, aku cuba bermalas-malas kerana mahu melayan ngantuk, sementara si Azahan aku lihat sedang  membuka laptop. Kedengaran lagu Dancing Queen dari kumpulan ABBA. Lagu itu makin lama makin perlahan kedengarannya dan aku Zzzzzzzzzzz.

Aku terjaga!
Jam diatas meja kecil menunjukan ke angka hampir 0900 pagi. Azahan tersandar di sofa, kali ini aku lihat dia sedang membaca Kosmo! Di luar, bunyi kicauan sekawan burung pipit berterbangan dan ada yang hinggap diatas ranting, berhampiran binaan tembuk tong sampah. Burung-burung ini sedang menunggu sarapan pagi.

Meow! Meow!
Ketika aku meletakan sepiring beras untuk makanan burung, kucing berwarna kelabu yang berada di dalam sangkar menyapa aku. Begitu juga kucing yang berwarna kuning, bangun sambil megesel-geselkan badannya ke dinding sangkar. Walaupong aku tidak berapa faham akan bahasa gerak badan kucing,
sekurang-kurangnya aku dapat belajar sedikit hal tentang  kucing.

Semenjak pemergian adek Majid anak-beranak serta suku sakatnya mengerjakan ibadah Umrah, akulah yang menjadi pengganti sebagai penjaga sementara kepada kucing-kucing, sekawan burung pipit dan seekor tupai liar. Setiap pagi, sangkar kucing ini dibersihkan. Makanannya pula dari jenama Science Plan (Veterinary Formulated) dan minumannya pulak dari air yang dimasak.


Sesekali,
kucing-kucing itu akan dilepaskan bebas di dalam rumah agar kucing-kucing tersebut dapat meregangkan otot-ototnya atau bermain dan mencakar kuku di tempat yang telah disediakan. Bila puas kucing itu  berlari dan bermain, kucing-kucing itu akan datang minta di usap dan dibelai. Manja semacam pulak kucing-kucing ne!

Di Ruang Dapur!
Aku membancuh secawan Nescafe (kopi tiga dalam satu). Lepas tu celup enam keping ruti Gardenia ke dalam telur dan goreng satu demi satu dengan sedikit butter. Sarapan ringkas kami pagi ne ialah french toast dicalit sedikit mayonis, sedikit timun, hirisan tomato dan sedikit hirisan bawang. Selepas sarapan, Azahan balik ke rumah yang terletak di Bukit Indah, Ampang. Aku pulak bercadang untuk berehat sahaja di rumah sambil menghabiskan bacaan buku Konspirasi Dajal yang aku beli di kedai Popular Books Store, bulan lepas di Selayang Mall.













No comments:

Post a Comment