25 March 2014

BALAI KETIBAAN KLIA


Aku
dan Azahan sudah berada di balai ketibaan KLIA, menunggu isteri aku, ibu mertua serta adek Majid sekelurga yang akan tiba dengan pesawat Sv 832 Jed/Kul pada jam 1300 petang. Sebelum ke KLIA tadi, kami sempat singgah sarapan di Ampang Jaya, pekene lontong sambil menatap akhbar Kosmo!


Tadinya!
Perjalanan dari Ampang Jaya ke KLIA yang sepatutnya hanya memakan masa 45 minit, udah menjadi 1 jam setengah disebabkan kesesakan jalan raya kerana bermulanya cuti sekolah. Saban hari lebuhraya ini sentiasa dipenuhi kenderaan yang mahu ke KLIA, Seremban, Melaka, Johor dan seterusnya ke Singapura.

2- Balai ketibaan.
Dari jauh kelihatan kelibat Ariff Dato' Ahmad Razali anak bekas Menteri Besar Selangor. Mudah benar kami mengecam si Ariff atau lebih gemar di panggil Fauzi sahaja, kerana kulitnya yang cerah, berbaju putih, berkepala botak dan sering tersenyum.

"Mana Majid" Soal Azahan sebaik Fauzi menghampiri kami dan berjabat tangan.


"Tadi ada kat belakang, tengah tunggu luggage".

Tidak lama kemudian
kelihatan isteri dan Mak Mertua aku. Disusuli Majid, Ammar, Shasha, Faiz, Shila dan anak perempuannya. Kami gerak keluar arah Gate 7 dan udah ada dua buah airport limo berwarna putih sedang menunggu kami. Azahan dan Majid gerak dahulu kerana katanya mahu ke klinik. Aku dan Ammar membantu pemandu limo memasukkan bagasi besar ke dalam kenderaan.

Limo pertama yang dipandu seorang pemandu perempuan bergerak meninggalkan KLIA. Di dalam Limo tersebut ialah keluarga pasangan Faiz, Shila Majid dan anak pompuannya yang tinggal di Taman Univeristi, Seri Kembangan.

Limo kedua berwarna putih juga sedang meninggalkan KLIA. Menyusuri lebuhraya yang awalnya lancar tetapi mula tersekat-sekat apabila menghampiri Ampang ke Ulu Kelang. Akhirnya limo itu dapat juga memasuki jalan arah ke Bukit Antarabangsa dengan selamat. Limo itu berhenti dihadapan rumah Majid dan semua bagasi dan kotak air zam-zam dikeluarkan dari belakang kenderaan.


Ammar
segera masuk ke dalam rumah kerana ingin mengerjakan solat zuhur terlebih dulu kerana di balai ketiban tadi hanya Majid yang sempat mendirikan solat di surau KLIA. Sementara aku memasukkan
bagasi ke dalam rumah, si Shasha pula sedang melayan beberapa ekor kucing. Kucing-kucing itu dilepaskan dari sangkar. Kucing yang berwarna kuning terus berlari keluar pagar, mengoyang-goyangkan ekornya kekiri dan kekanan, sambil menjerit meow, meow, meow! - Sekian!








No comments:

Post a Comment