17 March 2014

KONSERT | DADAH | MAUT


Pagi Semalam, sebaik-baik sahaja aku menyandarkan badan kat sofa, telepon Sony Ericsson yang terletak di atas meja makan berbunyi. Aku bangun menuju ke ruang dapur, terpapar di screen nama rakan aku si Alam. Telepon itu aku angkat dan aku rapatkan ke telinga kanan.

"Assalamualaikum! Man, lu dah baca ke berita pagi ne pasal enam maut kat konsert Future Music Asia."

"Belum lagi Bro. Gua cadang nak keluar beli paper sekejap lagi"
Aku jawab selamba, sambil mata aku memerhatikan jarum jam besar yang disangkut kat dinding, telah menunjukkan pukul 1015 pagi.

"Jomlah pekene teh tarik"

"Cantek gak tu, kat mana?"

"Lu datang sinilah Bro, lepas tu kita ngeteh kat cafe mamak di Bukit Antarabangsa. Teh dan ruti canainya pun boleh tahan".

"Boleh! boleh! Gua ingat nak pekene ruti canai dengan kari kambing masak kurmalah. Ada ke?".
Soal si Alam.

"30 minit lagi gua sampai"
Walaupun soalannya tidak berbalas, melalui nada suaranya, aku pasti si Alam rasa gumbira kerana kami berdua udah lama tidak minum bersama.

 


Kami berdua udah sampai di sekitar cafe. Sementara Alam mencari ruang letak kereta, aku pula keluar dan menuju kedai Seven Eleven untuk mendapatkan senaskah Mingguan Malaysia.

Di cafe, kami memilih untuk duduk di salah satu sudut bahagian luar cafe, supaya mudah kami berbual tanpa dapat didengar oleh pelanggan lain. Seperti niat asal, kami memesan teh tarik, ruti canai dan seketul daging kambing masak kurma.

"Aku tak puas hati betullah"

"Apanya yang tak puas hati Bro?"

"Yalah! Tengah kita dok sibuk dengan pencarian MH370, diaorang pulak buat hal. Buat konsert serupa buat macam parti liar. Kerajaan boleh luluskan pulak tu!"

Wajah Alam sedikit mencuka dan kedua bahunya diangkat tanda marah.

"Relex Bro!"
Sambil aku menatap tajuk berita di Mingguan Malaysia.

"Mana aku tak geram, yang ramai datang konsert tu budak Melayu. Pakaian diorang tu pulak, dedah sana dedah sini, siap pekene dadah lagi. Kata Polis, dadah tu jenis sintetik yang direka untuk tujuan berhibur".


Perbulan kami terhenti apabila pekerja cafe menghampiri meja kami dengan membawa dua keping ruti canai, daging kambing kurma dan kuah dal.  Kami menikmati ruti canai  sambil meneruskan perbualan pasal  enam maut dan tiga kritikal kerana dipercayai mengambil dadah sintetik berlebihan.

Menurut info, Future Music Festival Asia (FMFA) ini, pertama kali melibatkan Asia ialah pada 2012. Tahun berikutnya, konsert tersebut dibuat di Litar Antarabangsa Sepang dengan kehadiran kira-kira 55,000 pengunjung. Malam tadi (hari kedua) pengunjung dihiburkan dengan persembahan dari 'A State of Trance, 650 New Harizons' yang datang ke Malaysia dengan menampilkan deejay bertaraf dunia iaitu Armin Van Buuren.

Demi keselamatan awam dan nasihat pihak berkuasa, pihak penganjur FMFA tidak dapat meneruskan konsert pada hari ketiga iaitu acara kemuncak, yang telah menyediakan empat pentas gergasi, merangkumi pelbagai muzik iaitu Hip-Hop, Techno, Rock, Trance dan Elektronik Dance Music.

"Fuyooo! Khabarnya hari terakhir bakal menyaksikan persembahan hebat artis antarabangsa terkenal seperti Pharrell, Yuna, Naughty Boy dan Macklemore & Ryan Lewis. Kali ne, pihak penganjur berjaya menarik pengunjung datang ke pesta FMFA ini dengan lebih daripada 30 negara dari seluruh dunia."

"Eluk sangatlah dibatalkan, kalau tidak entah berapa ramai lagi anak Melayu yang menjadi mangsa sindket dadah antarabangsa. Bebudak yang maut tu bukanlah budak bodoh  atau kutu berahak, tetapi budak yang tengah belajar kat Universiti. Buat apa belajar kat U! Betul-betul buang karanlah diaorang ne"

"Itu nasib diaorang Bro. Nasib anak-anak kita tak tau lagi. Yalah! Pertemuan, rezeki, jodoh dan maut itu milik Tuhan"

Aku memeberikan pandangan. Aku melihat wajah Alam serius. Jika perbualan ini diteruskan, mungkin nada suara Alam akan bertambah keras. Untuk bagi suasana cool, aku cadangkan kepada Alam, sambung perbualan di Taman Tunku Abdul Rahman, Ampang. Kami bangun dan gerak ke arah kaunter juru wang. Bayar harga makanan dan kami tinggalkan Bukit Antarabangsa. - Wallahuaklam!








No comments:

Post a Comment