09 August 2014

13 SYAWAL 1435H


I- Pinggir Bandar Kolompo
- Jam 1235 tengahari aku dan isteri udah terpacak di pintu masuk Pusat Komuniti Taman Koperasi Polis 2, setelah tadinya kami dengan santai menyusuri Jalan Ipoh, PPRT Batu Muda, melepasi Masjid Saidina Hamzah dan beluk ke Jalan 45/10 berhampiran Balai Polis dan Kolej UNIKOP. Di sinilah berlangsungnya Majlis Perkahwinan pasangan Izani dan Ain.

Ketika kami memasuki dewan, belum ramai lagi tetamu yang hadir dan tidak perlu beratur di meja buffet untuk mengambil makanan. Kali ini kami memilih untuk makan nasi minyak yang sedikit di-warnakan dengan warna biru, merah dan jingga seakan-akan nasi hujan panas atau nasi pelanggi gitu. Perkhidmatan Catering ini disediakan oleh Dapur Emas Catering dari Taman Dagang, Ampang Selangor. Tel: 012-6112174 [Sariah] atau 017-8884174 [Azman]. Web: www.dapur.emas.blogspot.com

Jam 0110 petang, kami tinggalkan Pusat Komuniti Taman Koperasi Polis kerana udah berjanji dengan keluarga Joe dan Nor akan  datang pada majlis jamuan raya di Taman Selayang Jaya. Dari Taman Batu Muda hendak ke lebuhraya MRR2, kenderaan mula bergerak perlahan. Berpusu-pusu arah ke pusat bandar dan juga arah ke Sungai Buloh.

Minggu kedua Syawal biasanya, ramai orang Kolompo akan keluar beraya, ziarah-menziarahi sanak saudara, rakan taulan kerana kebanyakan umat Islam udah selesai melakukan puasa enam, tupasal ada rakan-rakan aku buat majlis jamuan raya. Apapong, kenelah bersabar ketika berada dalam kesesakan jalan raya.

II- Taman Selayang Jaya.
Kami sampai gak dirumah pasangan Joe dan Nor dengan selamat. Kami bersalam-salaman, bertanya khabar sambil menikmati juadah yang disediakan tuan rumah. Pelbagai cerita suka-duka dolu-dolu kami bualkan termasuk isu panas mengenai kedudukan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam PKR, empat penghasut yang sedang dikehendaki polis iaitu Kelvin Yap, Vignamona VM, Mohd Adam Asyiq dan Persatuan Kongsi Gelap Melayu juga berita tentang Khazanah Nasional ambil alih pemilikan saham MAS, sebagai langkah awal untuk mengembalikan keuntungan syarikat.

Udara
ketika ini nyaman dengan tiupan angin petang dengan membawa sekali aroma sate yang dibakar oleh dua pemuda dihalaman rumah. Sedang aku makan sate, aku terima pesanan ringkas dari rakan lama aku si Mahbob yang tinggal di Kajang. "Saya dlm perjalanan kesubang jaya & sungai buluh, klu sempat saya akan terus kesana".


Tidak
lama kemudian telepon aku berbunyi, kali ini si Mahbob sudah berada disekitar taman perumahan Selayang Jaya tetapi tidak menemui lorong masuk untuk ke rumah Joe. Aku pas telepon pada Joe untuk bagitau si Mahbob, bagaimana untuk datang ke sini. Biasalah! kalau first time masuk kawasan perumahan
tentulah gelabah sikit. Pulak tu, nampak rumah-rumah teres tu hampir sama jer dari segi warna dan reka bentuknya. - Fullstop!









No comments:

Post a Comment