18 August 2014

KAYUH & HITCHKER


I- Aku dan Mahfol berkayuh pagi, arah ke Kampung Melayu Kepong. Ketika melalui deretan gerai tepi jalan kelihatan sebuah gerai menjual nasi lemak. Aku ajak Mahfol sarapan dahulu sebelum meneruskan kayuhan. Kami berhenti digerai dan sarapan nasi lemak yang warnannya sedikit hijau. Nasi Lemak Pandan kata Mak Cik tu!

Tak kisahlah
apa warna nasi lemak tersebut, janji halal Beb. Sambil menikmati sarapan, kami berbual tentang Diari  Pengembara
[Siri 6] oleh Zahariz Khuzaimah yang berkayuh sejauh kira-kira 135km, dari Dunhuang ke Kumul. Pengalaman berkayuh ketika angin kencang dari arah bertentangan, mendaki sehingga 2,000 meter, berkayuh dibawah terik matahari serta terpaksa meredah malam kerana tidak cukup bekalan air untuk berkemah. - Itulah kepuasan yang tidak ternilai!

Berbeza pulak dengan pengalaman sekumpulan pengayuh basikal Kembara Merdeka yang kena samun. R. Ragu, 39 bersama isteri serta lima anak mereka yang mahu menjelajah Semenanjung sejauh kira-kira 2,800 meter bermula 4 Ogas lalu dari tempat kediaman mereka di Ipoh.

R. Raju
bersama dua anak, mengayuh basikal sambil diiringi kereta yang dipandu isteri beserta tiga lagi anaknya. Malangnya, dalam seronok dan kepenatan berkayuh lebih 1,000 kilometer mereka disamun ketika tiba di Kuala Ibai pada pukul 07.30 pagi lebihkurang.

Agaknya,
keluarga R.Ragu tidak pernah terfikir perkara buruk
mungkin berlaku ketika buat jelajah berbasikal. Mana tidaknya, penyamun tersebut berjaya mengambil kesemua wang tabung berjumlah RM300, sebuah tablet jenis Samsung serta beg pinggang berisi wang tunai RM2,600.00 sebelum melarikan diri dengan motosikal jenis EX5 berwarna merah. - Banyaknya bawak duit cash. Wow!

Mengembara
secara solo atau berkumpulan perlu juga memikirkan akan risikonya lagi-lagi kalau kita mengembara menggunakan basikal. Kita kene tau serba sedikit 'repair' basikal  kalau tiub basikal bocor misalnya. Begitu gak kalau raider bawak wang tunai yang banyak, tentu ada risk! - Persoalannya, kenapa perlu bawak banyak wang tunai sedangkan kita boleh gunakan kad ATM.
 

Zaman udah berubah Bro! Dolu, sekitar awal 70'an ramai 'hiker' dari Eropah datang ke Malaysia hanya hiking iaitu menumpang kenderaan secara percuma. Jarang sekali aku dengar berita pengembara yang buat hiking atau backpaker kene samun, kene rogol atau kene bunuh. Aku ada dengar kisah kejayaan beberapa pengembara dari Kelompo seperti rakan aku si-Sidek budak Kg Nakhoda yang  hiking hingga sampai ke Rome. 

Begitu gak cerita backpaker secara solo, pelukis hebat Jai [Jailani Abu Hassan] yang  melalui perjalanan dari London, Belgium, Yugoslavia, Austria, Greece, Turki, Iran, Pakistan, Bangkok sebelum tiba kat Kolompo pada 26 Mei 1987, tiga hari lagi sebelum aidilfitri. - Kisah pengembraan beliau telah disiarkan pada halaman Sepanjang Jalan dalam majalah Fantasi 1987!

Budaya
mengembara dengan menumpang kereta udah tidak ada lagi dalam kamus kita di Malaysia. Hiker tidak berani menumpang kereta kerana takut kene samun begitu gak pemandu kereta atau lori tidak berani menumpangkan pengembara takut sipengembara itu adalah seorang penyamun tarbus! Jadi, trend mengembara guna basikal atau motosikal adalah dikira lebih selamat.


Nota Kaki :
Aku, Mahfol dan dua rakan lagi merancang untuk backpaker arah ke Utara pada hujung tahun ini atau awal tahun 2015. Kepada kenkawan yang meminati story dan gambar pengembaran, bolehlah singgah di blog Kakiconteng. - Dengan Izin Allah!










No comments:

Post a Comment