17 November 2011

Salam Jumaat!


Tambah ayat kat Blog Title!

Petang ne lepas Jumaat, aku bancuh cecawan kopi dan mulalah ngadap komputer. Klik kat enjin carian Goagle dan taip http://Kakiconteng maka terpaparlah Kakiconteng.blogspot.com,Indo-karya.com, http://bila aku conteng-conteng dan dibawah sekali blog aku Kakicontenglukisan. Pasal ada gak blok title yang guna ayat hampir serupa, jadi arine aku tambah ayat kat blog title iaitu : MJ-KAKI CONTENG. Kepada rakan fb dan kaki blogger, anda boleh taip http://Kakicontenglukisan.blogspot.com



Laskar Garuda tersungkur!
Malam tadi sempat gak aku nonton siaran langsung bola sepak antara Harimau Muda dan Laskar Garuda yang berlansung di Stadium Gelora Bung Karno. Saperti ulasan wartawan sukan yang berada di Palembang, "Malaysia melenyapkan ego Indonesia selepas mencatat kemenangan 1-0 untuk melangkah ke separuh akhir menentang Myanmar dari kumpulan B. Biarpun laungan Maling! Maling! (pencuri) mengiringi persembahan Malaysia, namun anak buah Ong Kim Swee tenang mengawal permainan sebelum Syahrul Azwari muncul wira negara apabila menjadi penjaring gol tunggal negara". Rasa sakit hati rakyat Malaysia akibat provokasi yang dilakukan penyokong Indonesia, sedikit terubat kerana adik Aaliyah Yoong Hanifah telah mencipta nama sebagai juara termuda dalam sejarah Sukan SEA pada usia 8 tahun telah meraih pingat emas dalam acara ski air tricks wanita.

Maling! Maling!
Maksudnye pencuri dalam bahasa Indonesia. Aku tak tau pulak siapa maling yang sebenarnyer yang dimaksudkan oleh penyokong Indonesia. Se-tau aku maling besar kat Malaysia ne ialah pendatang haram Indonesia yang mencari rezeki di Malaysia. Memasuki negara Malaysia melalui bot pancung, tanpa pasport dan tanpa pengenalan diri yang sah, lepas tu siang bekerja di tapak pembinaan dan malam hari meragut, mencuri dan merompak. Duit tulah buat beli makanan, pakaian dan salebihnye membina rumah baru kat kampong diorang. Yang pempuannye pong sama dua kali lima, kojer sebagai pembantu rumah, lepas dua tiga bulan hilang dengan bawak sekali barang berharga tuan rumah. Pekerja Indon ne mungkin kata duit tu halal pasal kira keadaan darurat!

Keadaan Darurat!
Menurut ulama fikah termasuk Imam Malik r.a (aku ambil dari buku Halal& Haram susunan Mustaffa Suhaimi) iaitu pengertian keadaan darurat ialah berlaku kesukaran untuk mendaptkan makanan halal di sebuah negeri akibat bencana umum kecuali makanan yang diharamkan sahaja untuk mengelak kematian. Keadaan darurat yang boleh mengecualikan hukum Allah hendaklah bersifat umum atau menyeluruh. Jika seorang tertentu sahaja mengalami kesempitan tetapi masyarakat di sekitarnya berada dalam keadaan normal tidaklah berlaku pengeculian tersebut. Seorang fakir di sebuah kampung misalnya, tiba-tiba menemui khinzir atau bangkai pada hal orang lain di sekitarnya masih boleh membantunya jika dia meminta. Ketika itu tidak berlaku pengecualian hukum hingga daging khinzir itu halal dimakannya kerana orang yang mempunyai makanan halal wajib memberi sedikit daripada makanan mereka kepada si fakir supaya dia tidak mati kebuluran. Malah Ibnu Hazm berpendapat, orang kampung yang enggan memberi makan kepada orang fakir seperti itu berdosa dan boleh dipaksa memberi malah akan diazab oleh Allah atas dosa menzalimi seorang insan fakir yang memerlukan bantuan mereka. Pendapatnya ini berdasarkan mafhum ayat 9 surah al-Hujurat.

Benci tapi rindu!
Walaupun hampir seluruh rakyaat Indonesia sangat benci akan Malaysia, namun segelintir mereka datang gak ke Malaysia untuk mencari rezeki. Mereka sedikit pun tidak berasa malu, dan rasa bersalah kerana menanam sifat kebencian dan provokasi setiap kali berlansungnye sukan bola sepak. Penyokong Indonesia yang berteriak Malingsia! Ganyang Malaysia! dan membuat bising semasa lagu kebangsaan Negaraku dimainkan tetap datang berduyun-duyun ke Malaysia kerana menggangap Malaysia adalah lubuk wang.

Rakan fb dari Jakarta!
Saperti komen dari Susi Harahap, rakan fb aku dari Jakarta "Ini hanya sebuah permainan sportif olahraga, apapun hasilnya dalam pertandingan semua memiliki "Kemenangan Patriotik" semua berusaha, semua berjuang, semua maksimal dan tidak perlu disangkut pautkan dengan politik yang memecah-belah rumpun, yang memecah-belah kemanusian, hanya kerana sebuah permainan" Selamat buat Malaysia!


Publish post by Mj Kakiconteng






No comments:

Post a Comment