04 October 2012

KLIK! HUJUNG MINGGU





Salam di hujung minggu! Jalan-jalan  ke Kuala Selangor  dan singgah di Restoran Rahmaniah untuk sarapan pagi. Sebelum nie pun aku pernah story pasal teh tarik, roti canai  yang sedap kat kedai mamak nie. Masa aku masuk restoran, udah ramai pelanggan yang sedang menjamu selera. Nasib baik masih ada satu meja kosong, kalau tidak terpaksalah sarap kat tempat lain. Lepas sarapan, perjalanan di teruskan menuju Tg Karang. 



Dari Tg Karang terus menuju Sekincan. Kelihatan sawah padi yang luas terbentang. Di tepi jalan pulak, banyak gerai atau warung yang menjual cendul, mentarang bakar, dodol, soto dan buah-buahan. Dari Sekincan perjalanan di teruskan menuju Sungai Besar. Kat sini aku singgah kejap untuk klik! klik! klik!


Mundar mandir kat Sungai Besar dan perut pun mula minta diisi. Selesai urusan kat Sungai Besar aku gerak menuju semula ke Tg Karang melalui Sekincan. Berhenti kat gerai buah-buahan dan belilah sedikit mangga, jambu merah dan pisang nangka untuk di bawa balik ke KL.(Boleh tahan gak harga sebiji jambu merah...Seringgit sebiji Beb!) Lepas tu gerak menuju Tg Karang untuk makan tengahari.



Kat Tg Karang nie nak makan kat mana ya! Pusing-pusing berhampiran pasar basah dan nampaklah sebuah gerai menjual soto, pecal dan abc. Nampak cam sedap aja, sayangnya meja yang 3x buah tu udah penuh dengan pelanggan...

Jalan keluar arah Masjid Tg Karang dan singgah makan kat kedai ala-ala 'Air Asia' pasal makan kat sini murah Beb! Bermacam-macam lauk ada di sediakan, termasuk nasi ambeng. Sambil makan, aku lihat ramai pelanggan yang beli bungkus nasi ambeng (nasi, lauk, sayur dan mee goreng). Walaupun aku selalu dengar pasal nasi ambang, tapi aku tak pernah makan lagi.


Pada pemerhatian aku, pekan Kuala Selangor, Tg Karang, Sekincan dan Sungai Besar nie di penuhi oleh peniaga dari kaum Cina. Orang Melayu pulak yang terdiri dari suku kaum Java dan Banjar, tinggal di kawasan perkampungan atau kawasan pertainan. Dioarang nie kebanyakan petani, pekebun dan nelayan kecil-kecilan. Sedikit sangat kaum India tinggal di kawasan kampung. Kebanyakan mereka masih tinggal di penempatan 'estet' kelapa sawit dan ladang getah.


Bercakap pasal makanan pulak, tentulah menu dari kaum Java dan Banjar banyak di jual sekitar empat pekan yang aku sebutkan tadi. Sekadar menyebut beberapa jenis makanan seperti  lontong, soto, nasi ambang, pecal, tapai, tempe, pais ikan dan mertabak pisang. Kalau rajin merayau-rayau sekitar pekan tersebut, luorang mungkin  terjumpa gerai menjual Bakso!

Ada gak restoran atau gerai menjual Tom Yam, tapi udah menjadi pemandangan biasa-kat mana-mana pekan atau bandar pasti ada gerai menjual Tom Yam. Kekadang setengah pemilik gerai terpaksa ambik tukang masak tempatan pasal kalu nak ambik dari Siam Petanni mahal sikitlah Beb! Paling murah pun rm1,200.00 seorang. Tak boleh ambik sorang aja, kena ambik sepasang. Maksud sepasang ialah tukang masak dan pembantu sekali. Kalau dua-dua cuti balik kapung, kena tutuplah gerai Tom Yam. Balik kampung pulak tu bukan sehari dua, kekadang seminggu Beb! Huhuhu...


Nota Kaki: Empat pekan atau kawasan tadi tu ada gak tokoh atau pemimpin yang dilahirkan kat sini seperti  Dato'Abu Hassan Omar (Bukit Belimbing), Dato' Khir Toyo dan Dato' Noh Omar. Yang lain-lain tu aku tak ingat pulak! Jumpa lagi kat entri akan datang Kayuh suka-suka@ Frim!

No comments:

Post a Comment