01 October 2012

MERENTAS DESA!


Merentas Desa! Bunyinya macam lari merentas desa ketika minggu suai kenal kat kolej. Sebenarnya aku berkayuh dengan kengkawan merentasi kawasan perumahan, tepi tasik, mendaki bukit merah, melalui paya, anak sungai, kebun dan single track berlumpur serta berpasir.

Laluan macam ne aku suka pasal aku boleh merakam foto sebanyak yang boleh. Memasuki off road seawal pagi bersama tiga rakan memang menarik Beb! Mana tidaknya - pemandangan tasik Empangan Batu yang tenang, pohun, dedaun dan embun pagi  serta kicauan burung silih berganti buat aku happy sangat.

Sewaktu berkayuh, aku dapat pelajari bahawa aku dan kengkawan di luar sana perlu menghargai khazanah alam terutama spesies flora dan fauna yang hampir pupus selain memastikan haiwan dapat menikmati kehidupan tanpa gangguan atau ancaman pembangunan dari manusia. 

Nota Kaki: Tiada kata secantik bahasa. Jumpa lagi Beb!

Berhenti sekejap! Nikmatilah...
Luas pandangan di Tasik Empangan Batu!
Terdengar suara
Sepasang ayam Belanda!
Jauh datangnya tu...
Melalui anak sungai!
Kasut pasti basah...
Paya Track! Berair dan berpasir
Disini tempat aku bermain...
Four Men Raider!

Laluan Berbukit!
Buat nafas aku semput...

Udara nyaman dan air bersih!
Kasut ne udah berbakti hampir 10 tahun...

Berteduh - Menghilangkn rindu...


Suka kayuh Mtb!
"Mari tolak basikal" hehehe...

No comments:

Post a Comment