16 April 2014

Ke JeRaNtUt & KuAnTaN!


Selasa 8hb April 2014.
Lokasi : Kuala Tahan, Jerantut & Kuantan.



I- Ketika
aku dan Mahfol bersiap-siap untuk keluar dari bilik yang kami sewa di Abot Guest House, jam telepon aku menunjukan angka hampir 1000 pagi. Selesai memulangkan kunci bilik kami bergegas ke station bus yang letaknya lebihkurang 200 meter dari tempat kami bermalam.

Kami
tiba di station bas, aku bertanya pada salah seorang budak lelaki yang menjual air minuman.


"Nak tanya, bas ke Jerantut dah jalan ke?".

"Dah! Baru ajer jalan Bang. Tepat kul 1000 tadi bas tu gerak pasal pagi-pagi cam nie tak ramai penumpang nak ke Jerantut".


"Alamak! Melepaslah kita. Jam aku baru kul 1005 pagi. Lima minit pun derebar tu tak nak tunggu ya".
Kata Mahfol sambil menurunkan beg yang dipikulnya dan meletakan ke tepi tiang.


"Nasib kitalah Bro! Tulah lu lama sangat  kat bilik air tadi. Kenalah tunggu bas kul 0300 petang pulak. Apa-apa pun kita minum dolu!
Sambil aku menepuk bahu si Mahfol dan kami jalan beririgan menuju kedai minum yang mengadap pintu masuk Sekolah Kebangsaan Kuala Tahan.

"Betul jugak Bro, ada baiknya kita bertenang dan minum teh panas. Perut gua pun tengah kosong nie".

Usai
sarapan pagi kami berdua gerak ke tempat yang lebih selesa iaitu dibawah deretan pohun rimbun berhampiran tandas awam, surau dan papan tanda Taman Negara. Banyak masa akan hilang disini jika tidak dimanafatkan dengan sebaik-baiknya.

Aku minta Mahfol tunggu dikerusi kayu di bawah pohon rendang, sementara aku pusing-pusing dan merakam momen disekitar jeti, kedai terapug, rumah rehat dan ragam kanak-kanak tadika yang baru sahaja keluar dari pusat jagaan kanak-kanak.

Selepas aku selesai merakam gambar, Mahfol pula nak ronda-ronda disekitar floating. Ketika ketiadaan Mahfol aku menghabiskan masa dengan menulis kat dalam buku terevelog. Lepas tu aku berbaring diatas kerusi kayu sambil cuba memejamkan mata.

Cahaya matahari sudah berada tepat diatas kepala apabila si Mahfol menghampiri tempat aku berbaring sambil memegang sebotol 100plus dan sebungkus keropok. Sebelum kami gerak ke gerai makan, Mahfol masuk ke surau  disebelah tandas awam untuk menunaikan solat Zuhur.



II- Jam
tangan Mahfol menunjukan pukul 0155 petang. Aku dan Mahfol sedang makan tengahari di salah satu gerai makan di sation bas Kuala Tahan. Lunch aku kali ini ialah sepinggan nasi putih, seketul ikan patin masak lemak, tiga biji jering dan sambal tempoyak.


Kami makan semeja dengan seorang lelaki berkulit hitam manis, bertopi dan memakai baju petak-petak lengan pendek. Dihadapannya aku lihat sebuah beg  empat segi dan sekotak rokok dan sepasang cermin mata hitam. Sambil makan lelaki itu bersuara:

"Kalau makan takda ulam  jering dan kerdas rasa tak puas. Nie kerdas, makanlah". Lelaki tersebut menunjukan beberapa biji kerdas yang berwarna hitam kepada kami.

"Oh! Terim kasih. Cukuplah dua tiga biji jering muda. Kalau kerdas tu mungkin keras sikit. Tak boleh gigit, gigi dah nak reput".


"Hahaha! Dari mana? Lepas nie nak ke mana pulak?" Soal lelaki tadi sambil menghabiskan nasi yang berbaki di dalam pinggannya.

"Kami dari KL, cadangnya lepas nie kami nak singgah di Kuala Rompin sebelum meneruskan backpacker arah ke Desaru". Balas Mahfol.

"Si Mahfol nie dolu suka panjat gunung. Udah banyak gunung di panjatnya. Saya pulak suka backpacker dan berkemah" Aku bagitahu lelaki tersebut walaupun dia tidak mintak penjelasan tentang latarbelakang aktiviti kami.

"Yaker! Gunung Tahan dan pernah pajat?"

"Sudah lima kali saya panjat Gunung Tahan. Kali pertam saya naik gunung bersama rakan pada awal tahun 70'an. Masa tu Kuala Tahan tak macam nie!" Balas Mahfol sambil bangun untuk mencuci tangan.

"Wah hebat tu. Walaupun kerja saya dolu sebagai pemandu arah tetapi hanya pernah panjat Gunung Tahan tiga kali sahaja".

"Saya Safarin. Sekarang saya buat event. Kalau sesiapa yang hendak ke Gunung Tahan atau nak buat team building boleh con-tek saya. Saya juga boleh bawak ke tempat air terjun. Air terjun nie kami baru jumpa. Tempatnya cantikkkk! Nanti saya tunjukan gambar air terjun tu", sambil mengeluarkan laptop dari dalam beg dan menunjukkan beberapa keping gambar air terjun.



"Wow! Cantik air terjun tu siap bertingkat-tingkat lagi. Bagilah no phone. Manalah tau kalau ada kenkawan kat KL yang nak ikut ke air terjun nanti, saya boleh call Safari. Eh! Safarin". Aku menghulurkan logbook dan Safarin menulis sesuatu di dalam logbook aku.

     
Safarin Eco Camp Event & Team Building

       http://safarinecocampadventureteam.blogspot.com


III- Aku dan Mahfol
ketika ini udah berada di dalam bas yang bergerak laju dengan membawa enam orang penumpang menuju ke Jerantut. Sesekali bas ini bergerak perlahan ketika melalui selekoh atau ketika berselisih dengan lori balak.

Jam 0430 petang, bas yang aku tumpangi masuk ke kawasan pekan Jerantut dan terus berhenti distation. Aku dan Mahfol turun, segera ke kauter tiket Transnasional untuk bertanya jadual perjalanan bas ke Kuala Rompin. Dari maklumat yang diberikan oleh petugas di kauter, tiada perkhidmatan bas dari Jerantut ke Kuala Rompin.

Hendak tak nak,
kami kena tido semalam di Jerantut sebelum meneruskan perjalanan pagi besuk ke Kuantan. Sebelum kami mencari bilik untuk bermalam, kami singgah minum petang di sebuah restoran tidak jauh dari bas station. Minum petang kami disini hanyalah lepat pisang dan sebiji pisang berangan.
Ketika aku dan Mahfol melangkah keluar dari restoran, ternampak papan tanda yang tertulis Hotel Badget di satu sudut rumah kedai berhampiran mesin atm. Kami mendaftar masuk dan bayar hanya RM30.00 semalam. Kata pompuan Cina yang menerima wang sewaan, bilik air kat luar dan bilik lain sudah penuh.

Inilah bilik paling murah yang pernah aku tido semenjak aku melakukan aktiviti pengembaran. Entah macam manalah agaknya rupa bilik tu dan yang paling kami risau ialah tahap kebersihan tandas dan bilik mandi apabila terpaksa berkongsi dengan ramai tetamu lain.

Bilik no 4, sabuah katil untuk dua orang, ada dua selimut ada Tv ada aircond tetapi towel dan sabun tak bagi. Ok lah tu! Kira murah nie, lagipun pagi-pagi besuk kami kena bangun. Kira kami tumpang mandi dan tidolah!


Aku mandi dolu. Ada sebuah bilik mandi dan dua bilik tandas. Keadaan kebersihannya di kira boleh tahan. Taklah kotor sangat! Usai sembahyang, kami berehat didalam bilik sehingga jam 0800 malam baru kami keluar untuk makan malam. Sebelum makan malam kami merayau di pekan Jerantut dan sempat pulak tu aku dan Mahfol, beli sepasang cermin mata hitam. Murah giler!

IV- Jam
loceng handpon aku berbunyi jam 0630 pagi. Mandi dan sembahyang Subuh, lepastu terus bersiap-siap untuk keluar dari bilik hotel badjet. Kami bersama tiga orang pelancung Mat Salleh terpaksa menunggu hampir 15 minit, sebelum pintu dan grill hotel badget tersebut di buka.


Sarapan pagi di restoran semalam. Jam 0800 pagi aku dan Mahfol sudah berada di station bas. Bas kami akan bergerak dari Jerantut ke Sentral Kuantan pada jam 0830 pagi dengan bayaran tiket RM17.60 seorang. Bas dijangka tiba di Sentral Kuantan pada jam 1130 pagi dengan jarak perjalanan sejauh 127 kilometer. Z-z-z-zzz!














No comments:

Post a Comment