25 April 2014

MAAMOR JANTAN YG GUA KENAL!




Maaf!
Gua tak dapat tulis cerita tentang 'Maamor Jantan yang gua kenal' pasal Jumaat malam Sabtu gua tido awal. Nanti bila gua free gua taiplah Z-Z-Z-zzz!- 25/4/2014



Aku free sekarang! (29/4/14)

Pagi Khamis,
24 April 2014 aku dan Azahan udah berada di pintu masuk Universiti Malaya pasal nak jenguk Solo Exhibition  'Figment of Imagination' oleh Maamor Jantan. Pameran ne udah bermula pada 1 April dan diresmikan oleh HRH Raja Dato' Seri Eleena Sultan Azlan Shah.

Kisahnya! Aku kenal Maamor Jantan sekitar tahun 1985 yang ketika itu beliau sering melukis di Jalan Masjid India bersama rakan pelukis lain seperti Salleh Dawam, Burn, Johari Alias, Azmi Salleh dan yang lain tu aku tak ingat namanya. Selalunya hujung minggu lebih meriah dengan kehadiran sesekali, pelukis senior seperti Abang Khalil Ibrahim, Abang Sani Md Dom dan kekadang dapat dengar celoteh Sani Kopratasa sambil ngeteh di warung Mamak.

Masa Berlalu! Di Jalan Masid India ketika itu tidak meriah lagi apabila Pasar Seni dibuka. Ada beberapa pelukis jalanan berjirah dan yang tinggal hanyalah penunggu setia Wisma Yakin iaitu si Maamor Jantan, Burn dan Johari Alias. Akhirnya jalan itu sedikit demi sedikit dikuasai oleh sipenjual obat dan si tukang urut.


Pelukis Maamor Jantan, Johari Alias dan Burn dapat tempat di Kompleks Budaya Kraf. Kekadang ada gak aku jenguk Maamor Jantan dan rakan pelukis lain yang lepak kat situ seperti pelukis Ahmad Shukri, Ajis Mohamad, Shima, Kamaruddin Talib, Nizar Kamal Ariffin, Samsudin Mohamad, Yusof Gajah, Hassan Ahmad dan Haris Ribut.

Ada
sekali tu, aku turut serta dalam pameran terbuka di Balai Seni Lukis Negara pada tahun 1988. Lukisan yang aku hantar hanyalah garis-garis dan sedikit calitan warna yang bertajuk 'Pembebasan Palestine II'. Masa tu memang ada sedikit perasaan bangga kerana lukisan sulong aku tergantung dan ditatap oleh ramai tetamu serta pelukis-pelukis terkenal termasuk Maamor Jantan.

Ketika
minum kopi di laman BSLN bersama pelukis lain, hanya Maamor Jantan sahaja yang berani komen pasal lukisan yang aku hantar. Maamor Jantanlah satu-satunya pelukis yang pernah ajak aku join berpameran berkumpulan bersama beliau ketika aku melawat di studio beliau di Jalan Conlay. Aku terpaksa tolak ajakan beliau kerana kengkangan masa dan waktu kojer aku yang tidak menentu.

Pasal pelukis Maamor Jantan ne, aku ikut perkembangan beliau dari jauh. Tak perlulah aku story pameran-pameran yang beliau sertai kerana udah diceritakan oleh ArtMalaysia Association, Purple Houz, Malaysian Watercolour, New Straits Times, Arts. Com. My dan University of Malaya Art Gallery (UMAG)itu sendiri.

Yang
aku nak cakap sikit ialah pasal kulit katalog yang tidak cukup menonjol dan bahan pameran sokongan seperti pondok, buaian dan pasir berguli. Memanglah! Temanya lebih kepada 'Village Imagination' tetapi meletakan pondok, buaian kayu dan pasir berguli tu macam saja-saja nak penuhkan ruang pameran. Pondok dan buaian kayu tu udah biasa aku tenguk di lobby-lobby hotel tiga bintang ketika bulan Ramadan.


Masa
aku masuk dewan pameran, aku bayangkan akan menemui satu kejutan dari 'Curator' Anita Zinal and The Geng tetapi hanya yang aku nampak kemas ialah susun atur lukisan ikut pusingan jam. Curator tentu udah tahu bahawa pelukis Maamor Jantan telah cobak menonjolkan style 'CakCibor'nya melalui peralihan dari medium cat air kepada cat minyak. Sepatutnya, lukisan cat minyak beliau di gantung pada dinding terakhir berhampiran pintu keluar.


Dua Bilik!
Bilik pertama yang aku masuk memang menarik dengan perabut lama, barang-barang lama dan gambar-gambar lama beliau bersama keluarga. Bilik itu dilihat, udah menceritakan tentang perjalanan watercolur Maamor Jantan selama ini tentang CakCibor, tentang kampung tentang arkabnya pertalian keluarga beliau. Excellent!


Bilik kedua pulak seharusnya menceritakan perkembangan dan kemajuan  pelukis itu  tentang percobaan beliau beralih kepada cat minyak. Di dalam bilik itu, boleh di letakan perabot moden dan sekeping lukisan cat minyak bersaiz besar dan tayangan video. Maksud aku, bilik kedua ialah bilik diantara dua zaman!


Nak sambung sikit lagi!
Ini pasal tayangan video pulak. Memang terbaek jika seorang curator pameran itu dapat menayangkan video cerita-cerita dari rakan pelukis tentang awards, hobinya yang suka pada muzik 'Keroncong' dan pernah menjadi resident artis di Universiti of Malaya Art Gallery.

Lagi baik jika dapat ditayangkan kisah pelukis itu sendiri sedang melukis distudionya atau tayangan 'art talk' atau outdoor drawing pelukis itu sendiri. Apapong, aku tetap angkat topi pada curator Anita Zinal and The Geng kerana berjaya menjadikan 'dream comes true' Maamor Jantan. Fullstop!

-
Terima kasih kerana anda telah selesai membaca entri ini! Foto di bawah ini aku rakam ketika berada di University of Malaya Art Gallery, Kuala Lumpur.


No comments:

Post a Comment