14 April 2014

TAMAN NEGARA KUALA TAHAN



Isnin 7 April 2014
Lokasi: Dalam bilik Guest House (1530 petang)


Fuhh! Lega rasanya bila dapat berehat dalam bilik. Usai sembahyang Asar, aku lihat si Mahfol terus terbaring diatas katil kepenatan. Bukan setakat penat tetapi sakit-sakit satu badan bila naik bas dari Jerantut ke Kuala Tahan katanya.

Aku baru sahaja keluar dari bilik air. Mandi adalah perkara utama yang aku mesti buat, sebelum aku berehat dan menulis sedikit dalam buku trevelog aku tentang perjalanan  backpacker 'Melihat Bumi Manusia'. Selepas menulis aku kejutkan Mahfol dari tido dan ajak minum petang di floating atau ayat lain kira minum kat kedai terapung atas sungai gitu!

Panas
petang di Kuala Tahan sedikit berbeza dengan panas petang di Kuala Lumpur. Di sini, angin dari kawasan berbukit
itu terasa dingin dan amat menyegarkan. Bunyi kicauan burung dan jeritan kanak-kanak sedang bermain, bersatu dengan bunyi sampan yang terkantung-kantung ditebing sungai, menunggu penumpang untuk keseberang!

Waktu petang seperti ini masih ada group
  yang datang memasuki Taman Negara Kuala Tahan. Khabarnya, kawasan campsite diseberang sungai sana udah dipenuhi dengan sekumpulan budak-budak dari international school. Ada juga group remaja dari kolej dan universiti tempatan datang kesini untuk membuat lawatan sambil menikmati dan membongkar rahsia alam.

Aku
dan Mahfol masuk kedalam salah sebuah kedai makan terapung yang mereka dirikan digigi sungai Kuala Tahan. Minum petang di floating memang menarik, apatah lagi dapat melihat pemandangan yang mendamaikan dengan udara nyaman lagi segar.

Disatu sudut, aku lihat seorang pelancong lelaki Mat Salleh sedang relex menghisap rokok sambil matanya memerhatikan
pergerakan boat yang berhenti dijeti. Tidak lama kemudian Mat Salleh itu pun bangun, membayar harga minuman sambil melangkah keluar. Aku  menegur lelaki Mat Salleh tersebut ketika dia melintas dihadapan kami dengan bahasa Inggeris yang mudah.

"Hello friend! Where U come from?"

Sambil tersenyum Mat Salleh tersebut menjawab selamba "I'm from China".

"Really? But your face like European".

"Hahaha! Matthew my name. I'am from Germany".
Jawab Mat Salleh tersebut sambil kami berjabat tangan. Kemudian Mat Salleh yang bernama Matthew itu minta kebenaran untuk duduk semeja dengan kami.


Sebaik sahaja Matthew mengambil tempat disebelah Mahfol, aku terus bertanya sekali lagi tentang identity
  sebenar si Matthew. Sebabnya aku hairan juga seorang warga German boleh  fasih berbahasa Inggeris dan buat backpacker secara solo.

Jelas Matthew, sebelum ne dia pernah mempelajari bahasa Inggeris dan pernah bekerja sementara di Switzerland. Dari situlah si Matthew dapat mengumpul duit untuk backpacker ke beberapa buah negara di Asia Tenggara.

Matthew juga kagum dengan orang Malaysia kerana kebanyakannya orang yang ditemuinya boleh bertutur bahasa Inggris berbanding negara kelahirannya sendiri. Katanya lagi, jika pelancung ingin datang ke German, mereka perlulah belajar dahulu bahasa German kerana warga German lebih menghormati bahasa ibundanya sendiri.

"After here, where U want to go?"
Soal Mahfol sambil menghirup baki air milo dan berharap bahasa Inggerisnya di fahami oleh si Metthew.

"I'm telling you, maybe after two days at here, I want to go Thailand" jawab si Matthew sambil mengambil sebatang rokok dari kotak rokok jenama Pall Mall. Si Matthew menghisap rokok itu sambil melepaskan asapnya sedikit demi sedikit ke udara.

Aku beritahu Matthew, sebelum ke Thailand ada baiknya dia singgah semalam dua kat Pulau Pinang. Untuk ke Pulau Pinang aku cadangkan dia menggunakan perkhidmatan keretapi yang berpusat di KL Sentral.

"Great idea!". Sambil si Matthew bangun dan beritahu hendak ke kawasan campsite kalau-kalau masih ada petak kosong yang boleh disewa. "Okay! See U again".


}Sewaktu
matahari terlindung disebalik bukit-bukit, tidak kelihatan lagi kanak-kanak bermain. Suara unggas juga telah bertukar nadanya yang mungkin ingin memberitahu bahawa sang matahari yang setia itu akan tamat tugas ketika senja. Bulan pula tahu akan gilirannya, dan nantinya keluar menggantikan matahari. Aku dan Mahfol bergerak meninggalkan floating menuju Abot Guest House. - Cut!



















No comments:

Post a Comment