14 June 2016

KISAH DI PAGI AIDILFITRI




9 Ramadan 1437 Hijrah!

Kul 04.45 pagi aku sudah terjaga dari tidur. Bersahur dengan nasi goreng yang dimasak oleh isteri aku. Usai solat subuh, aku menyelak-nyelak akbar semalam. Berita luar negara, dimana berlakunya serangan dan pembunuhan orang awam di Syria sepanjang bulan Ramadan.

Serangan demi serangan dilancarkan. Kesucian Ramadan terus dicemari apabila 41 orang penduduk Syria termasuk bayi dan kanak-kanak terbunuh. Jet tempur kerajaan Syria dan Rusia dapat dilihat berada dalam ruang udara lokasi serangan semalam. Namun tidak pasti pesawat mana yang melakukan serangan dikawasan yang dikuasai oleh kumpulan penentang kerajaan di Idlib dan dibandar berhampiran Maaret al-Numan.

Begitulah nasib yang menimpa orang awam termasuk kanak-kanak di Syria. Bercakap pasal nasib kanak-kanak, teringin aku hendak berkongsi kisah tentang 'Rasulullah dan Anak Kecil di Hari Raya Aidilfitri'. Kisah ini aku kutip dari buku 1100 Koleksi Emas, Jilid 2 yang diterbitkan oleh Jasmin Enterprise, Kuala Lumpur. Semuga kisah ini dapat menjadi contoh teladan dan menginsafkan kita.              


                DI PAGI AIDILFITRI


Hari Raya Aidilfitri telah tiba. Umat Islam di Madinah merayakan hari bahagia itu dengan disulami takbir dan tahmid
[1]. Mereka sepertinya telah menang perang melawan hawa nafsu ketika sebulan suntuk menjalankan kewajiban ibadah puasa di-bulan Ramadan.

Dengan berpakaian paling cantik Nabi SAW bergegas keluar dari rumah menuju ke lapangan untuk menunaikan solat berjemah Aidilfitri. Ketika itu di lapangan, masyarakat sudah mula berjejal
[2] memenuhi ruang solat sambil menunggu kedatangan Rasulullah.

Kelihatan di sepanjang jalan ketika itu, anak-anak kecil berlari-lari dengan gumbirnya kerana lebaran
[3] telah tiba. Pakaian mereka cantik-cantik dan wajah mereka ceria semuanya. Tidak adalah yang berdukacita kerana hari itu adalah hari gumbira.

Akan tetapi alangkah hairanya Nabi SAW tatkala melihat disatu sudut sebuah bangunan lama, seorang anak kecil berpakaian compang camping sedang duduk mengadap dinding sambil menangis tersedu-sedu. Nabi SAW pergi kepada anak itu, lalu bertanya:

"Hai anakku, mengapa engkau menangis sendirian pada saat kita sedang bergumbira dan bersukaria?"

"Bagaimana tidak menangis, mereka punya pakaian baru sedang aku tidak" Jawab anak kecil itu tanpa menoleh untuk melihat siapa yang bertanya.

"Jadi mengapa engkau tidak berganti pakaian dan bermain-main dengan kawan sebayamu?" Soal Nabi SAW dengan rasa hairan.

"Mereka tidak mahu aku dekat sebab pakaianku lama dan compang camping
[4]. Dolu, sewaktu aku masih punya ayah, setiap hari raya aku juga mengenakan pakaian baru, perutku kenyang, duitku banyak"

"Dimana ayahmu nak?"

"Ayahku sudah meninggal. Ibuku kahwin lagi. Nasibku tersia-sia sebab harta peningalan ayahku telah dihabiskan oleh ayah tiriku" Ujar anak kecil itu tanpa berpaling kehadapan.

Nabi SAW termenung, lalu baginda berkata:

"Anakku, seandainya Fatimah jadi kakakmu, Ali bin Thalib jadi abangmu, Hassan dan Hussain jadi saudaramu dan aku jadi ayahmu, apakah engkau suka?"

Anak kecil itu terperanjat. Ia berfikir, jangan-jangan yang berdiri dibelakangnya ini adalah Rasulullah. Maka cepat-cepat dia menoleh. Setelah dilihatnya yang berkata itu adalah Rasulullah, budak itu pun terus berasa gumbira sambil berkata:

"Tentu saja aku senang ya Rasulullah" Sambil budak itu memeluk kaki Nabi SAW.

Maka Nabi SAW pun mengendong anak kecil itu dan dibawa beliau pulang ke rumah. Dengan tangan beliau sendiri, Rasulullah  memandikan anak kecil itu, mencarikan dan memakaikan baju kepada anak yatim tersebut. Lalu Nabi SAW memberinya sarapan pagi dan sedikit wang. Setelah dilepaskan, anak kecil itu bermain-main, barulah Rasulullah meneruskan niat beliau dan terus menuju lapangan untuk menjalankan solat sunnat Aidilfitri bersama segenap lapisan masyarakat Madinah.

Diluar lapangan, anak kecil itu pula sedang ketawa, riang gumbira sambil mendatangi kawan-kawanya yang sedang asyik bersuka ria. Mereka kehairanan melihat budak itu sekarang tertawa gumbira, padahal tadinya sedang menangis tersedu-sedu. Maka salah seorang diantara mereka bertanya kerana ingin tahu:

"Hai! Aneh betul kamu. Tadi menangis, sekarang ketawa. Apa yang sudah berlaku?"

"Tadi aku menangis kerana tadi aku lapar. Sekarang aku tertawa kerana aku kini kenyang. Tadi aku menangis kerana tadi aku tidak berpakaian cantik. Sekarang pakaian aku cantik dan masih baru. Juga kini aku punya wang banyak. Tadi aku menangis kerana tadi aku tidak punya ayah. Sekarang aku tertawa kerana aku sekarang sudah punya ayah" anak yatim tersebut menyahut bangga.

"Hairan! Dari mana kau dapat ayah? Siapa ayahmu sekarang?"

"Kerana ayah kandungku sudah meninggal, maka Rasullulah SAW mengangkatku jadi anak. Rasullulah adalah ayahku sekarang" jawab anak kecil itu penuh rasa bahagia.

Bila mendengar jawapan dari anak yatim tersebut, kawan-kawannya semua merasa irihati dan kecewa. Mereka hampir serentak berkata:

"Ya! Kalau ayah kita sudah mati, kita pun bakal punya ayah Rasullulah SAW seperti dia"
 - Titek!



Pssttt!
Mengasihi dan memelihara anak yatim adalah sifat terpuji yang patut dimiliki oleh setiap orang Mukminin. - Wallahuaklam!


No comments:

Post a Comment