19 July 2012

Kita Bukan Ah Long!


Salam di pagi Jumaat untuk Kakiblog! Menjelang Ramadan dan Syawal hotel-hotel sibuk buat  promo dan tawaran buffet. Sibuklah diorang pasang ketupat plastik dan kat depan lobby pulak ada pondok beratapkan nipah dengan tema "Balik Kampong". Itu story pasal hotel! Kalau teman jenguk dalam akbar berbahsa Inggeris lagi hebat. Gedung tekstil, kedai perabot rumah, kedai langsir dan kedai pinggan mangkok, sibuk buat tawaran itu dan ini. Yang tak masuk akal lagi diorang bagi tawaran murah beli TV LCD, peti sejuk dan barangan IT. 


Puasa baru nak mula udah sibuk cerita pasal raya. Kebanyakan orang bandar akan beraya kat kampong! Jadi apa kene mengena dengan perabot baru, peti sejuk baru,  tv baru atau kereta baru. Kalau balik kampong kene bawak perabot, peti sejuk atau tv baru ke? 


Macam-macam ayat yang diorang usahakan agar kita beli barang diorang. "Open House Ramadhan Sale" atau "Raya Celebration Members Day Sale" atau "Hadiah Percuma Hebat". Kalau dilayan semua ne tentu tak cukup duit. Mulalah cari lobang nak pinjam! Kebetulan pulak jumpa kertas kecik yang dilekatkan kat dalam bakul motosikal atau depan cermin kereta yang tertulis "Kita Bukan Ah Long"!

Pinjaman wang berlesen atau takde lesen, sama saja. Kalau dah pinjam liat pulak nak bayar. Yang bagi pinjam pulak, kalau lambat bayar hantar kaki pukul. Ada baiknya jangan meminjam! Berpuasalah  dan berayalah se-adanya. Ingat! membazir tu kawan setan.

Mj Kakiconteng: Mj ucapkan "Selamat Berpusa" kepada kengkawan, rakan dan teman yang sering berkunjung kat blog aku. Maaf di pinta andainya ayat-ayat yang aku taip telah menyinggung hati teman di luar sana. Seperti ayat yang aku pernah baca "Perkataan yang baik itu datangnya dari Allah dan ayat yang tak baik itu datangnya dari aku sendiri". Memang lidah tak bertulang!

No comments:

Post a Comment