11 July 2012

MENJELANG RAMADHAN!


Salam! Pagi ne aku bangun dari tido dan terasa demam aku udah berkurang. Allhamdulliah kerana Allah memberi aku sedikit sakit dan dengan izinNya jua aku udah sedikit sihat dan boleh menaip entri terbaru Menjelang Ramadhan.

Hanya tinggal 9 hari saja lagi kita akan berpuasa. Bermula dengan istilah niat puasa, sahur, berbuka, sembahyang Tarawikh, wirid-wirid Ramadhan, malam Lailatul Qadar, melihat anak bulan, berbuka dengan kurma, nikmat puasa dan ganjaran-ganjaran yang diterima tiap-tipa malam ibadat sembahyang Tarawikh. Banyak lagi istilah yang kita akan dengar termasuk kurma Yusuf Taaiyub, bubur lambuk Kg Baru, bazzar Ramadhan dan paling aku tak lupa ialah ayat "Puasa yang yok, pagi-pagi bukak periuk".

Bulan Ramadhan ne buat aku teringat zaman remaja ketika tinggal di Gombak yang kebanyakan jiran aku ne adalah terdiri dari kaum Minangkabau. Bermula malam pertama Ramadhan, umat Islam akan mula menunaikan sembahyang Tarawikh. Tugas malam pertama aku bersama teman-teman ialah menyediakan air kopi, menyusun kueh, biskut dan kurma ke dalam dulang. Kerja ini di buat ketika jemaah memulakan sembahyang Tarawikh. Selesai jemaah sembahyang Tarawikh dan mula membaca doa, kami pun mengatur dulang-dulang makanan di sekitar branda masjid. Selesai jemaah makan, dulang, pinggan manggkuk dan cawan di basuh dan di susun dalam stor. Kerja-kerja rutin ne kami lakukan dengan ikhlas sahingga bulan Ramadhan berakhir.


Aku masih cerita kisah kat Masjid! Selalunya ketika aku selesai berkemas, lebihan kueh dan biskut tu aku bungkus dan bahagikan kepada rakan-rakan untuk di bawa balik. Lebihan kurma pulak di simpan ke dalam bekas dan akan di hidang untuk jemaah pada malam berikutnya. Masa zaman aku ne tak de lagi kurma jenama Yusof Taaiyub, yang ada hanyalah kurma keras gred tiga. Itu cerita dulu Beb! Sekarang betapa mewahnya kalu cerita bab makanan. Nak berbuka kat ummah, masjid atau coffee haus! Terpulang kepada anda. Berbuka kat Masjid Jamek Kuala Lumpur pun hebat gak. Diorang sediakan nasi bryani ayam goreng Beb!

Kelebihan Puasa! Masa aku remaja dulu, ada ustaz yang bagitau aku pasal berpusa. Kene jaga pancaindra yang zahir mahupun bathin terutama mulut dan mata. Seperti tidak berdusta/menipu, mengumpat-menyebut keaiban seseorang. Tidak boleh mengancam, megadu domba, bersumpah bohong. Begitu juga dengan mata kita. Melihat perempuan dengan keinginan adalah seperti anak panah beracun yang datang dari syaitan dan iblis.

Hikmat puasa! Sambung ustaz lagi, apabila kita berpusa, kita boleh rehatkan jentera perut yang sebelum ini bekerja siang-malam sepanjang tahun. Boleh menjadi ubat mujarab kepada setengah penyakit. Melatih nafsu dan membiasakan diri untuk menunaikan amanah diri kita zahir dan bathin. Boleh melemahkan syahwat, dan boleh mendatangkan perasaan insaf/belas kasihan kepada orang miskin.

Teman! Jomlah kita berpuasa. Aku tujukan kepada kengkawan yang beratnya melebihi paras yang dibenarkan. Jom puasa! Kepada teman yang ada penyakit saperti darah tinggi dan kencing manis. Jom puasa kepad rakan yang suka mengumpat, dengki dan busuk hati. Semuga dengan berpusa sabulan boleh mengubah cara hidup kita! Salam sayang buat teman di luar sana. Mj@ Kakiconteng - July 2012
 

No comments:

Post a Comment