16 October 2013

CAESAR SALAD & CROUTONS!


Di Klinik!
Tadinya aku berada di klinik untuk buat pemeriksaan mata. Aku pong taktau, dua tiga hari ne mata aku gatal dan berair bila aku udah selesai membaca atau mengadap skrin komputer. Doktor periksa mata aku, beritahu mungkin cermin mata yang aku selalu gunakan untuk membaca penyebab sakit mata.



Apartment!
Bunyi intro lagu Hotel California (live) sedang bergema dari
corong radio jenama Denon yang aku beli tigabelas tahun lalu di Sogo. Walaupong udah dikira lama tapi masih berfungsi dengan baik. Radio ini aku beli kerana rekabentuknya, multi function iaitu boleh guna cd, vcd, radio dan cassette serta ada ciri-ciri mikro system.

Aku Di Dapur! Tengahari ne aku cadang untuk makan caesar salad sahaja sebab masih ada lagi baki lettuce di dalam chiller. Untuk menyediakan salad,  perlulah ada dressing, parmesan cheese, telur rebus dan croutons.

Croutons! Ketulan ruti bersaiz 1cm ne boleh dibeli kat pasaraya Sogo yang letaknya dirak bersama pasta. Kalau rasa teringin nak buat sendiri cara mudah, potong ruti sandwich sebesar 1cm, lepas tu masukan dalam bowl, gaulkan dengan serbuk magee kari dan sedikit olive oil. Akhir sekali letakan ruti dalam pan, bakar ruti tersebut sehingga garing!

Yang tu kira buat croutons cara short-cutlah. Kalau nak ikutkan cara betul, diaorang gunakan seasoning seperti serbuk parpika, serbuk cumin, serbuk lada putih, garlic, garam  dan olive oil.
Kebetulan aku masih ada lagi baki croutons ready made, tak payahlah susah-susah nak buat croutons.

Sekarang ne aku kene buat dressing! Rebus sedikit ikan masin, lepas tu toskan dan buang tulang. Masukan ikan masin tadi ke dalam mechine blender bersama bawang putih, sedikit LP sauce, dijon mustard, lada hitam, juice lemon dan sedikit air suam. Lepas tu masukan mayonaise dan teruskan blend hingga halus. Rasa Bro! Jangan tak rasa, kalau masin sangat tambahlah mayonaise lagi. Lepas tu bolehlah  gunakan rubber spatula untuk keluarkan dressing dan masukan dalam bowl.

Ceasar Dressing! Dah siap pong dressing dan kerja seterusnya ialah koyak-koyakan lettuce, gaulkan dengan dressing, taburkan croutons, bubuh sikit parmesan cheese, telur rebus belah dua dan sedikit tomato diced. Ha! Apa lagi makanlah!

Lagu Sheila Majid!
Sambil makan salad, aku pasang keset single Bunyi Gitar dari penyanyi Sheila Majid. Keset ne hanya ada tiga buah lagu iaitu lagu Bunyi Gitar, Tiru Macam Saya dan Bunyi Gitar extended mix. Dihasikan oleh Roslan Aziz, Mac Chew dan Jenny Chin khas untuk peminat Sheila!

Teringat! Sambil makan salad ne teringat aku ketika  kojer di Cafe, Bintang Walk dan Baker Bros kat Bukit Bintang. Kedua-dua cafe ne berbeza ketika menyediakan Caesar Salad. Ada yang menyediakan cara classic iaitu meletakan hirisan dada ayam (grilled chicken breast) serta dengan potongan parmesan cheese (flakes), dan ada yang hanya letakan sepotong telur rebus bersama grated parmesan cheese.

Edap! Keenakan caesar salad ne bukan hanya terletak pada hirisan dada ayam, croutons atau rangupnya daun salad, tetapi sedapnya bergantung pada ketika proses menyediakan dressing. Campuran bahan-bahan diatas tadi perlulah teliti, tidak boleh terlebih atau terkurang, kalau nak sedap lagi boleh gak campurkan sebiji telur rebus.


Sedikit Info
:
Kena gak tau sikit pasal sejarah caesar salad ne. Pada tahun 1920'an, mereka yang mengemari salad ne selalu menggunjungi restoran Tijuana, di Mexico. Owned restoran ketika itu ialah Italin chef bernama Caesar Cardini.




No comments:

Post a Comment