18 October 2013

SPAGHETTI CIMAYO SAUCE


Salam Jumaat!
Jam 0215 petang, aku didapur sedang mencari bahan-bahan untuk buat cimayo sauce yang boleh dimakan bersama boiled pasta. Ketika ini aku dah ada spaghetti, dada ayam, whipping cream, santan kotak, cili merah, bawang putih, cuka makan, cendawan butang, oregano, gula, garam dan serbuk perasa.

Kalau nak ikutkan sauce yang betul ialah menggunakan seafood seperti sotong, udang dan ikan tuna dan dihidang dengan fettuccine, tetapi kali ne aku ubah sikit iaitu seafood digantikan dengan potongan dada ayam. Kita yang nak masak Bro, kenelah suai padan dengan bahan-bahan yang sedia ada.

Sekarang
jam 0230 petang! Aku panaskan air, masukan sedikit minyak jagung dan bila air udah mendidih, aku masukan spaghetti jenama San Remo made in Australia. Hampir kesemua jenis pasta yang di buat dari bahan asas iaitu tepung dan telur ini, tidak mempunyai tanda halal ketika anda mahu membelinya di pasaraya. Pulak tu, jangan percaya sangat dengan arahan masa memasak yang tertulis kat bahagian belakang 'Cooks in 13 minutes'.


Jam 0245!
Ha! Spaghetti dan masak, kalau tak percaya rasa dulu, bila udah boleh dikuyah tu kira masaklah. Antara masa 15 hingga 16 minit menanti spaghetti masak tadi, aku udah sediakan bahan-bahannya iaitu cili merah- aku rebus dengan bawang putih berserta cuka, lepas tu aku blend hingga halus. Dada ayam yang udah direbus, potong dadu, cendawan butang potong slice dan chop 3 biji bawang putih untuk menumis.

Masak Sauce! Panaskan periuk, bubuh sikit minyak jagung dan tumis bawang putih. Lepas tu masukan cili merah yang udah diblend, kacau hingga naik bau. Bubuh cendawan butang, dada ayam, sedikit oregano, sedikit santan dan cream. Bila udah mendidih perlahankan api. Last sekali bubuh sikit gula, garam dan serbuk perasa. Jangan lupa rasa! *Kalau sauce tu cair sangat, bolehlah ditambah dengan setengah sudu makan tepung jagung.

Bercakap pasal pasta ne, ada berbagai jenis sauce dan juga cara penyediannya, seperti Bolognese, Beef Stroganoff, Fettucine Carbonara, Lasagne with Pesto, Spaghetti Olio, Shrimp Pasta Shell, Lasagne Napoletana dan lain-lain lagi. Pulak tu, chef yang cretive akan mencipta sauce rasa tempatan seperti Laksa Johor, Spirals Pasta with Rendang atau kuah laksam yang berwarna putih tu boleh gak di makan dengan fettucine.


Sedikit Info:
Ramai
udah tahu yang pasta ne berasal dari negara China tetapi tidak popular kerana masyarakat Cina lebih berminat kepada Chinese noodle. Pasta sangat terkenal di Itali, sehinggakan kebanyakan nama-nama pasta lebih Italian names sebagai contoh, spaghetti bermaksud little strings dan bolognese maknanya minced beef. 

No comments:

Post a Comment