07 December 2013

GUA MUSANG KE KOLOMPO!

Misi Yang Gagal!
Ikut plan atas kertas, kembara December Backpackers kami bermula dari Sentral Kuala Lumpur, naik keretapi malam dan berhenti di Wakaf Bharu. Lepas tu tido semalam di Kota Bharu. Esuknya perjalanan di teruskan ke Kuala Kerai dan tido semalam. Gerak ke Gua Musang untuk makan tengahari dan sambung perjalanan ke Kuala Lipis. Di Kuala Lipis nak tido semalam sebelum meneruskan perjalanan ke Jerantut dan terus bermalam di Taman Negara.

Gua Musang! Di station KTM ini
pergerakan kami terbatas. Kami duduk, baring, bangun dan berjalan kehulu kehilir, kerana menunggu keretapi Senandung Wau yang dijadulkan tiba dari station Tumpat jam 2213 malam. Ketika ini jam hanpon aku baru menunjukan kul 1735 petang. Masih ada kira-kira lima jam waktu terluang, waktu melopong dan terlopong yang terpaksa kami tanggung.

Station KTM!
Sambil duduk membaca akhbar Kosmo
! sesekali kelihatan ada shuttle atau keretapi berhenti mengambil penumpang. Si Mahfol pula sedang berlegar-legar disekitar kantin untuk membeli makanan ringan dan air mineral. Aku masih lagi membaca berita tentang banjir yang mula melanda di empat negeri iaitu Pahang, Terengganu, Johor dan Kelantan.

Banjir! Di Pahang kawasan yang terjejas ialah di kilometer 28, Jalan Sungai Lembing, Kuantan. Batu 3, Jalan Gambang-Kuantan dan Simpang Tiga hadapan Wisma Belia dan Kolej Shahputra, Kuantan. Di Terengganu pula di Jalan Sungai Pinang dan Jalan Ibok, Kijal Kemaman. Di Johor kawasan yang ditutup ialah kilometer 48, Jalan Kahang -Mersing. Air juga naik dibeberapa kawasan di Kuala Kerai,Kelantan.

Jam 2100! Langit Gua Musang gelap, tiada bintang tiada bulan. Aku bersama Mahfol masih lagi berada di Station KTM Gua Musang menunggu dan terus menunggu dengan sabar akan ketibaan Senandung Wau. Dari tengahari tadi hingga ke malam, kami berdua belum lagi mandi. Belum mandi dan belum gak makan malam. Kami cuba intai-intai di kantin kalau ada laksam, nasi dagang atau nasi lemak bungkus. Ah! Nampaknya semua dah habis, jadi kami makanlah seketul sorang pau kacang  bersama teh panas.

Pritttt! Gedak-geduk! Gedak-geduk! Bunyi keretapi Senandung Wau disulami dengan bunyi wisel station master. Bising dan kelam kabut aku lihat penumpang memanjat anak tangga mengikut nombor gerabak (koc) yang tertera di tiket keretapi. Aku dan Mahfol masuk ke koc W7 dan duduk di kerusi bernombor 13A dan 13B. Tidak lama kemudian keretapi pong gerak meninggalkan Station Gua Musang menuju Station Sentral Kuala Lumpur. Apa lagi, aku dan Mahfol pong Zzzzzzz....

Sentral Kuala Lumpur! Aku terjaga dari tido bila keretapi berhenti di Kelompo. Kami berdua bersama penumpang lain keluar dari perut keretapi. Bunyi gerabak Comuter dan LRT silih berganti. Manusia di sini bergerak pantas, terkejar-kejar kerana mahu segera sampai ke tempat kerja. Aku dan Mahfol cadang hendak sarapan di sekitar Pasar Budaya (Central Market). Cuba mendekati mesin tiket LRT. Fuhhh! Ramainya orang sedang beratur untuk membeli tiket dan kami ambik keputusan keluar dari Sentral Kelompo dengan menapak!

Cepat! Menapak pagi-pagi camne buat kami rasa segar semula. Menyusuri jalan menuju Daya Bumi, kelihatanya ramai orang Kelompo sedang berusaha datang awal ke-pejabat. Semuanya mahu cepat! Punch card cepat, sarapan mesti cepat, kojer mesti cekap dan cari peluang juga mesti boleh dapat. Cepat naik pangkat, cepat naik gaji dan cepat-cepat habiskan duit gaji, pasal kebanyakan orang Kelompo kojer makan gaji.

Nota Kaki : Misi kali ini untuk sampai ke Taman Negara melalui Kota Bharu, Kuala Kerai, Gua Musang, Kuala Lipis, Jerantut dan Kuala Tahan adalah misi yang gagal! Apapong kami merancang lagi untuk 'Kembara Melihat Bumi Kita' bermula dari Kelompo menaiki keretapi terus ke Station Renggam. Naik bas ke Pontian dan lepas tu terus ke Pekan Kukup. Tido semalam di Tanjung Piai. Dari Tg Piai ke Pontian Kecil dan terus ke Kota Tinggi. Tido semalam di Desaru, balik semula ke Kota Tinggi dan tido semalam di Mersing.  Melalui Endau, Pekan dan tido semalam di Kuantan. Dari Kuantan naik bas ke Maran dan Jerantut. Tido semalam dua di Taman Negara!