22 September 2014

AKU, MAHFOL & BASIKAL!



Pagi
masih gelap. Pepagi camne, kalau dikejiranan aku mulalah kedengaran bunyi bising enjin kereta dan motosikal, lagi-lagi bunyi enjin motosikal yang sengaja dikuatkan. Bunyi bising kenderaan itu pulak kekadang disahut dengan salakan dari anjing-anjing separuh liar yang dilepas bebas oleh tuannya. Suasana pagi dengan bunyi bising  udah menjadi perkara biasa bagi orang yang tinggal dipinggir bandar Kolompo.

Aku cuba mendapatkan senaskah akbar harian yang dijual oleh Uncle [Apik] disatu sudut rumah kedai. Biasanya, awal pagi lagi Uncle yang selalu memakai seluar pendek [bahagian bawahnya kembang] udah terpacak disebelah basikal traknya. Kebanyakan akhbar yang dijual oleh Uncle adalah akhbar berbahasa Cina. Adalah satu-dua akbar Kosmo!, BH dan Utusan Malaysia.
 

Sambil aku menghirup Nescafe [3 in one] sambil menatap muka depan akabar Kosmo! Masih lagi berita tentang kebocoran kertas soalan. Kali ini, dua lagi kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah [UPSR] iaitu kertas Bahasa Tamil dan Matematik. Di muka 8 pulak, ada berita pasal cubaan menyebarkan ideologi IS. Berdasarkan risikan, kumpulan Abu Sayyaf turut disyaki sedang melatih individu tertentu untuk dihantar ke Syria dan berjuang bersama-sama IS.

Trittt! Trittttttttttt! Itu adalah bunyi nada dering alarm yang aku udah set pada pukul 0730 pagi. Akbar Kosmo! belum lagi habis aku baca dan air nescafe yang berbaki, aku simpan dalam peti sejuk [chiller]. Nanti, balik dari berkayuh aku minum semula nescafe, tapi nescafe sejuklah. [Air nescafe ne kalau kita sejukan beberapa jam, rasanya tambah sedap asal jangan bubuh ice cube!]


Hampir
30 minit aku berkayuh sendirian melalui kawasan perumahan, masuk ke Tasik Metro dan panjat jejambat untuk berkayuh di lebuhraya [Mmr2 Hway]. Sampai juga aku ditempat yang dijanjikan dimana Mahfol udah menunggu aku dengan sabar. Kami kayuh melalui Simpang Tigo menuju Batu 6 Gombak. Berhenti dihadapan rumah Baha [Gombak Setia] dan ajak minum berhampiran Taman Kamariah.

Ketika kami sampai dihadapan kedai, si Bakar aka Burn [rakan lama] yang sedang minum menegur kami. Kami bersalaman dan bertanya kabar. Cam biasalah! Bila lama tak jumpa, panjanglah ceritanya. Tak lama kemudian si Baha pulak sampai. Sambil ngeteh dan pekene ruti canai sambil berborak. [Boraknya tambah rancak gitu!]

Matahari pagi. Si Bakar dan Mahfol duduk mengadap laluan matahari sambil bercerita tentang backpacker. Sinar matahari itu telah  jatuh diatas meja dan jatuh juga dikulit wajah Bakar dan Mahfol. Silau kata si Mahfol, sedangkan si Bakar selamba sambil meneruskan perbualan. Aku mengamati jam ditangan kanan aku. Baru pukul 0945 pagi tetapi bahang panasnya boleh tahan. Aku cadangkan untuk pindah ke-meja yang terletak dibawah pokok!

Meja dibawah pokok sedikit redup. Baha terus meracun si Bakar, ajak backpaker arah ke Utara. Puaslah si Bakar dan Mahfol sekolahkan si Bakar pasal backpacker tetapi jawapan si Bakar hanyalah "InshaAllah! kalau ada rezeki". Sesekali aku menyampok gak, nak bagi semangat pada si Bakar, manalah tau kalau-kalau si Bakar buat keputusan nak folow. Hehehe!

1015 pagi. Borak-borak kedai kopi udah selesai. Si Baha gerak dulu kerana ada urusan lain. Aku dan Mahfol bersalaman dengan siBakar. Setelah si Bakar bayar harga sarapan pagi, kami kayuh tinggalkan Taman Kamariah melalui Jalan Gombak, Simpang Tiga dan berpisah dipersimpangan bertingkat kat Batu Cave. - Fullstop!




No comments:

Post a Comment