24 September 2012

OFF ROAD LAGI



Jom off road! Kengkawan ajak  petang minggu  kayuh ke frim.  Kayuhan petang ne disertai 12 orang iaitu Mahfol, En Mat, Amiroul, Saiful@Thor, Fazzul, Kuzai, Hazami, Atan, Zaidi, Muhd. Farik, Ady dan aku sekalilah!

Tempat menunggu! Jam 1600 petang kengkawan udah terpacak kat pondok menunggu. Ada gak kengkawan yang lewat sampai. Bila semua udah tiba, kayuhan pun bermula melalui Jalan Symington dan terus masuk ke lorong menuju off road.


 Macam yang aku story minggu lepas dalam entri"Tongkat Ali Trail". Jalan yang kami lalui ialah jalan tanah merah dan sedikit berbatu. Yang canteknya, kawasan ne baru je lepas hujan! Jalan becak dan pastinya licin. Inilah yang digemari olih peminat giler off road.  


Ada dua tiga rider yang memang bersemangat kalu bab kayuh off road ne. Pagi tadi diorang kayuh kat Kota Damansara, petang ne pulak ikut sama kayuh kat Frim. Diorang kata, kalu tak kayuh rasa tangan dan kaki mula gatallah! Hehehe...


Selesai melalui trek becak, berlumpur dan licin akhirnya sampailah kat laluan yang akan mencabar skil, basikal dan tenaga lelaki sejati. Trek ne sebenarnya nampak senang, jalan yang dipenuhi dengan batu kerikil. Takde air bertakung dan tak de lumpur!

Laluan mendaki bukit! Pasti kengkawan yang ikut laluan ne akan nampak kat sebelah kiri tercacak Field 48. Laluan ne penuh dengan batu kerikil dan bukitnya tinggi Beb! Hanya separuh aja kengkawan yang dapat melepasi laluan ne tanpa menolak basikal. Yang selebihnya terpaksa tolak, termasuklah aku Beb!


Kami tengah take five! Udah separuh nyawa nak tamatkan pendakian bukit. Kali ne masa untuk turun bukit pulak! Kebanyakan rider macam aku ne memang suka part turun bukit. Hanya perlu ada asas tunggangan iaitu gunakan gear rendah dan duduk kebelakang sedikit. Pastikan brek berfungsi dengan baik. Ketika menuruni bukit, gunakan brek kanan sahaja. Brek sedikit dan lepaskan semula. Begitulah seterusnya! 


Selalunya ketika berkayuh, aku rider yang akhir sekali pasal aku suka ambik gambar. Ketika menuruni bukit kali ne mungkin ada rider yang tergolek atau jatuh mencium tanah. Bukan niat aku nak tenguk kengkawan jatuh, tetapi dari pandangan aku laluan ne licin dan becak pasal baru lepas hujan.

Alhamdulliah! Semua rider selamat ketika menuruni bukit. Ada gak rider turun dengan laju tanpa gunakan brek! Tentulah diorang ne udah yakin pasal selalu buat latihan off road. Betul tak Beb!

Selesai udah kayuhan petang di Frim! Rasa puas kerana dapat menamatkan kayuhan walaupun sedikit keletihan.Lepas keluar dari trek offroad, kami kayuh arah tempat cuci basikal. Ketika aku nak sangkut basikal, tiba-tiba betis kanan aku kejang. Punyalah sakit! Nasib baik si Kuzai dan Hazami tolong aku...Makasih!

Hampir jam 1900 petang kami keluar dari Frim. Sebahagian dari rider balik terus dan group kami singgah kat gerai depan Frim pekene teh.  Ok friends! Hari pun udah bertambah gelap, masing-masing kayuh balik umah. Jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment